21 feb 2023 / LVB

Niet mokken, lekker blocken.

Twee mensen die met elkaar praten. Wat is daar nou interessant aan? Toch kunnen dialoogscènes erg spannend, interessant en daardoor memorabel zijn. Dit komt omdat je als regisseur tools tot je beschikking hebt om dialoog leuk en cinematisch te maken.

LVB

Een van de belangrijkste tools noemen we blocking. Blocking is de choreografie van een scène. Welke acteur staat waar? Waar staat de acteur ten opzichte van de andere acteurs, wat doen ze? En -heel belangrijk- waar staat de camera?

Blocking geeft je als regisseur de mogelijkheid om dát wat er gezegd wordt (de dialoog) te benadrukken en zo de boodschap te versterken. Als je een scène écht goed blockt hoef je bij wijze van spreken wat er gezegd wordt niet eens meer te horen. Het is dan voor de kijker al duidelijk omdat ze zien wat de acteurs doen.

Het toverwoord hierbij is ‘motivatie.’

Als dat wat je ziet gemotiveerd is door wat er gezegd wordt, maak je WAT je wilt vertellen vele malen duidelijker. Met goede blocking kun je niet meer om de boodschap heen.

Tijd voor een voorbeeld. Van ons, voor MKB toegankelijk met de onnavolgbare Duncan Meijering weer in de rol van handyman. MKB toegankelijk wilde in deze campagne zowel ondernemers als developers aanspreken op hun verantwoordelijkheid om websites en apps toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Ook met het oog op veranderende Europese regelgeving. Veel te vertellen dus in 25 seconden. Waardoor goede blocking een must was.

We schreven een script waarin een wat arrogante Steve Jobs-achtige CEO tijdens de presentatie van zijn nieuwe website wordt onderbroken door de Digitale handyman van MKB toegankelijk. De handyman neemt de presentatie over en brengt iedereen op de hoogte van het nut van digitale toegankelijkheid. Klik hieronder om de video te bekijken, dan lopen we daarna stap voor stap door de blocking heen.

We beginnen heel typisch. Zo zou je het zien als het een echte online keynote was. ‘Steve’ presenteert op een zelfverzekerde manier. Niks aan de hand.

Maar dan. Interruptie. In hetzelfde shot pannen we naar rechts. Alsof de cameraman ook verrast is. Dit shot kost tijd want je hebt even tijd nodig om te pannen zonder dat er gesproken wordt maar dit is het waard en dit maken we straks goed.

In het volgende shot ligt de focus op Steve. Steve ziet dat de persoon die hem onderbrak redelijk ver weg staat. Wij zien dit ook omdat de handyman onscherp en in een hoek gekadreerd is. We begrijpen als kijkers dat Steve de handyman nog kan negeren om zijn keynote te redden. Dit probeert hij dan ook.

Maar de handyman pikt dat niet. Hij loopt naar Steve toe. We ervaren deze handeling vanuit het point of view van een toeschouwer. Dit is daarom ook het enige shot dat handheld is. We benadrukken zo het gênante ‘wat nu?’ gevoel van Steve en het publiek en bouwen de spanning verder op.

Close op de handyman. Hij heeft de aandacht nu en niemand kan hem nog negeren. Hij verdeelt zijn aandacht tussen Steve en het publiek. Beiden moeten overtuigd worden.

Met dit shot van achter de handyman en Steve maken we de tijd die we eerder verloren goed. Omdat we de handyman hier niet zien praten kunnen we de timing met dit shot wee gelijk trekken.

Arm om de schouder van Steve. We eindigen vriendelijk. MKB is er voor ondernemers en staat naast hen tijdens alle uitdagingen.

Meningen kunnen verschillen over goed spel. De ene persoon vindt een acteur fantastisch terwijl de ander hem of haar niet kan uitstaan. Iedereen herkent echter zonder er bewust bij stil te staan goede blocking. Het maakt je film, commercial en content direct beter en langer kijkbaar en meer memorabel. Een hogere see through rate dus en meer leads.

Met blocking.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4