20 dec 2016 / LVB

Te veel nepnieuws schadelijk voor content marketing-vak

Nepnieuws. Veel in het nieuws. Collega Vincent Andriessen lacht mee om De Speld, maar waarschuwt ook: te veel onzinberichten zullen leiden tot scepsis richting álle online content.

LVB

Of Clinton het nu verloren heeft van Trump vanwege een Russische hack, een overijverige FBI-directeur of toch vanwege het nepnieuws op Facebook, zullen we waarschijnlijk nooit weten, maar de plotselinge aandacht voor nepnieuws is wel een interessant fenomeen, meent Vincent Andriessen.

Nepnieuws is, vergeef me deze grap, niets nieuws. Vroeger had ik een vriendje dat fan van Elvis was en maandelijks zijn zakgeld spendeerde aan een krantje waarin verhalen stonden over de wonderbaarlijke herrijzenis van zijn idool. En over marsmannetjes, opmerkelijke genezingen of juist de meest vreemde ziektes. Het krantje was overduidelijk bedoeld om de lezer allerlei onzin voor te schotelen, maar desondanks verkocht het prima.

Meester van het nepnieuws

Tegenwoordig is De Speld natuurlijk heer en meester van het nepnieuws. Wel met zoveel satire dat het regelmatig echte pareltjes oplevert, maar tegelijkertijd zaait het, wanneer het bijvoorbeeld via Facebook gedeeld wordt en mensen niet kijken naar de originele bron, ook verwarring, waardoor het verhaal – vanwege de woedende reacties onder het stuk – nóg leuker wordt.

En we hebben Sire. Middenin de discussie over nepnieuws werd bekend dat je via The Good Life Agency je leven op sociale media een beetje op kon leuken. Door bijvoorbeeld een ontmoeting te ensceneren met een BN’er of via een fotoshoot met modellen op je tijdlijn net kon doen alsof je het middelpunt was geweest van een exclusief feestje. Dat bleek nep. Goede pr, spot on, want iedereen heeft er wel over gehoord en de discussie die Sire graag wilde starten, is er dan ook gekomen.

Voldoende likes = waarheid

Maar voordat het beeld ontstaat dat ik een fan ben van onzinverhalen… nepnieuws is natuurlijk een kwalijke zaak. Steeds minder mensen laten zich informeren door traditionele media en dat is uiteraard hun goed recht, maar het is wel jammer dat vervolgens ieder verhaal met voldoende likes als waarheid wordt aangenomen. Dat helpt uiteindelijk de democratie ernstig om zeep. Bovendien is (teveel) nepnieuws ook schadelijk voor mijn vakgebied, de contentmarketing. Ik maak voor commerciële partijen artikelen, video’s en posts op social media. Daarbij wordt geschreven vanuit het belang van de opdrachtgever, maar wel met het doel om de lezer of kijker zo goed mogelijk te informeren of te entertainen. Wie een contentmarketingbureau in de arm neemt, weet dat hij geen artikelen krijgt die gaan over zijn producten. Dan had je een reclamebureau moeten inhuren. Het doel is een zo groot mogelijk (en/of het juiste) publiek te bereiken met serieuze of leuke verhalen.

Pas op met onzin

Teveel onzinberichten zullen leiden tot scepsis richting álle online content en daar zullen uiteindelijk ook merken onder gaan lijden, terwijl veel van de berichten en video’s die ik samen met mijn collega’s maak, qua informatieve waarde, niet zouden misstaan in diverse serieuze kranten of tijdschriften. Dus, waak ervoor en… praat geen poep.

Dit blog verscheen ook op Nederlands MediaNieuws.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
9