23 feb 2022 / BRAND PUBLISHING PODCASTS

Neil Young en jij hebben meer gemeen dan je denkt

Wat heb jij met Neil Young te maken? Heel veel. Spotify publiceerde zondag richtlijnen om podcasts die ‘gevaarlijke onzin’ verspreiden te filteren.

Jordy Hubers

Neil en Spotify hebben een keiharde ruzie over de vraag wie er verantwoordelijk is voor wat er op de streamingdienst staat. Dit geeft stof tot nadenken voor wie met podcasts bezig is.

Korte recap voor wie deze ruzie niet heeft meegekregen. Amerikaanse podcast-ster Joe Rogan maakt sinds 2020 The Joe Rogan Experience die hij alleen nog via Spotify verspreidt, een distributiedeal ter waarde van 100 miljoen dollar naar het schijnt. Spotify ligt onder vuur na een aflevering van Rogan waarin hij Robert Malone interviewt, een arts die net van Twitter was verwijderd. Dat ging om een video waarin hij waarschuwt voor kwalijke gevolgen van het Pfizervaccin. Het interview duurde drie uur en de arts trok fel van leer over vaccins en medicijnen die beter zouden werken. Hierop werden een groep artsen en wetenschappers weer boos, want dit was toch echt gevaarlijke desinformatie. 

Nieuwe richtlijnen Spotify

Neil Young protesteerde mee. En hard ook. Het kwam er op neer: ‘hij eruit, of ik eruit’. Young heeft zijn repertoire van Spotify verwijderd. Meerdere artiesten volgen. Inmiddels heeft Spotify nieuwe richtlijnen gepubliceerd. Daarin zegt het ‘te werken’ aan inhoudelijke richtlijnen voor discussies over COVID-19. CEO Daniel Ek reageerde dat het platform luisteraars van podcasts over COVID-19 gaat doorverwijzen naar meer informatie over de coronapandemie. Het gaat dan om data van wetenschappers en artsen, evenals links naar betrouwbare bronnen. 

Maar er heerst nog steeds onvrede over deze gang van zaken. The New York Times noemt podcasts ‘het wilde westen van online media’. En zoals zo vaak bij dit soort relletjes, gaan we vanaf nu natuurlijk zien dat distributieplatforms nog scherper gaan toezien op onwaarheden. Doen ze dat nu nog niet dan? Jawel. Er zijn zeker regels, maar distributieplatforms controleren niet vooraf of een audiobestand onwaarheden of gevaarlijke oproepen bevat. 

De honger naar juiste informatie: kans en morele plicht!

Scherpere controle. Het maakt de honger naar de juiste informatie van het luisterpubliek nog belangrijker. En de grap is: hier kom jij als merk enorm van pas. Want ben jij een verzekeraar, een autoleasemaatschappij, een hypotheekverstrekker, een beleggings- en of vermogensbank? En wil jij je verhaal in een podcastvorm vertellen? Dat komt goed uit, want jij zit hoogstwaarschijnlijk met een bak informatie waar vraag naar is.  

Het is niet alleen een kans, het is ook een morele plicht. Als jij daadwerkelijk zegt verstand te hebben van de toekomst van elektrische auto’s, waarom kom je daar dan niet mee naar buiten? En als hypotheekverstrekker heb jij net even iets meer know-how van de totaal overspannen huizenmarkt. En bange beleggers zijn vast en zeker geïnteresseerd in goede informatie over de beleggingsmarkt. Dit alles is juist in podcastvorm te vertellen. Wij helpen je wel met je verhaal goed te vertellen. Zo goed, dat zelfs Neil Young tevreden is. 

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4