26 apr 2022 / Social

LVB en Kindertelefoon stimuleren jongeren over alles te praten met #DeKletskoker

De Kindertelefoon wil jongeren stimuleren over alles te praten. LVB bedacht het concept #DeKletskoker en stelde een TikTok-strategie op.

Anouk Teijema

Met De Kindertelefoon kunnen jongeren over alles praten. Van verliefdheid tot verwaarlozing en alles daar tussenin. Om de zichtbaarheid onder jongeren te vergroten, is de organisatie sinds kort ook te vinden op TikTok. LVB ontwikkelde het concept. Met creatieve video’s waarin jongeren het gesprek met elkaar aangaan over allerlei soorten thema’s, wil de organisatie het belang van praten onder de aandacht brengen. Hoe identificeren deze jongeren zich? Laten ze zich wel eens leiden door groepsdruk in het gebruik van alcohol en drugs? En wat vinden zij een normale leeftijd voor de eerste keer seks?

De Kindertelefoon werkt vraaggestuurd, wat betekent dat nieuwe initiatieven in samenspraak met de doelgroep worden opgezet. Zo speelde de jongerenraad van De Kindertelefoon een belangrijke rol in de totstandkoming van het kanaal en het concept. Aan de hand van hun input stelde contentmarketingbureau LVB een TikTok-strategie op, inclusief een creatieve serie voor op het kanaal.

Gevoelige onderwerpen brengen op TikTok

Anouk Teijema, social media specialist bij LVB: ‘De Kindertelefoon stond voor een interessante uitdaging: zoveel mogelijk jongeren kennis te laten maken met de kracht van praten, ook over gevoelige onderwerpen. Jongeren voelen vaak een drempel om hierover te praten. Máár, de thema’s zijn ook spannend en jongeren zijn er nieuwsgierig naar. We zagen in TikTok een ideaal kanaal om de jonge doelgroep te bereiken met eigentijdse content, waarbij we niet insteken op een zo groot mogelijke volgersbase, maar op een zo groot mogelijke relevantie en bereik via de For You-page.’

Franny Pouderoyen, content specialist bij De Kindertelefoon: “TikTok is op dit moment natuurlijk een populair platform onder onze doelgroep. Naast het vergroten van ons bereik sluiten de actuele thema’s op TikTok zoals seksualiteit, gender en mentale gezondheid inhoudelijk ook naadloos aan op de gesprekken die we voeren met jongeren. Kortom, een mooie kans voor De Kindertelefoon om zoveel mogelijk jongeren te laten weten dat je met ons over ALLES kunt praten.

De Kletskoker

Buiten de kanaalstrategie ontwikkelde LVB ook een creatief format om de Kindertelefoon herkenbaar op TikTok te positioneren: De Kletskoker. Een branded koker met (actuele) themakaartjes; iedere video trekken twee jongeren een kaartje en bespreken het onderwerp aan de hand van hun eerste associaties. Van seksuele- en genderdiversiteit tot drank en drugs, het wordt besproken door jongeren die de breedte van de doelgroep representeren. 

Informerend entertainment

De video’s worden op een natuurlijke en spontane manier ingestoken en hebben daarnaast een belangrijk doel: laten zien dat je écht over alles kunt praten. Op deze manier hoopt De Kindertelefoon de doelgroep op TikTok  te inspireren om te ontdekken wat praten voor hen kan betekenen.

Medewerking van TikTok-influencers

Naast de serie op het officiële TikTok-account van de Kindertelefoon, werken ook populaire TikTok-makers mee aan deze beweging. Influencers die met hun eigen aanwezigheid op TikTok ook praten over alles wat er in hen omgaat, zoals Noaz & Maartje, Nienke van Dijk en Sydney Tros. Deze samenwerkingen zorgden voor een kickstart van het kanaal van De Kindertelefoon.

Vragen over deze campagne?

Mail naar Anouk Teijema

a.teijema@lvb.nl

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4