18 jul 2016 / LVB

Klanten willen contentcampagnes, dus krijgen ze contentcampagnes

De marketingklant van nu wil contentcampagnes. De grote vraag: hoe maak je een blockbustervan je contentcampagne?

LVB

RTL-oprichter Ruud Hendriks zei ooit: ‘Als de tv-kijker bloemkolen wil, dan krijgt ‘ie bloemkolen’. De marketingklant van nu wil contentcampagnes. De grote vraag: hoe maak je een blockbustervan je contentcampagne?

Een duurzame contentstrategie; dat wilden en willen heel veel marketeers. Een domein vinden. Fantastische content maken, en via SEO, veel shares en op basis van relevantie heb je zo je eigen Allerhande.

Toch?

Voor veel merken blijkt een langlopende contentmarketing-strategie een brug te ver. Af en toe lukt het(FoodbrigadeFinancial FocusAllerhande), in andere gevallen blijkt het hard werken en gebeurt het oogsten op de wat langere termijn.

Veel marketeers hebben, begrijpelijk, dat geduld niet. Waar de afgelopen jaren de twee hoofddoelstellingen bij contentmarketing in balans waren – reputaties bouwen en leads genereren – draait het nu meer en meer om leadgeneratie. Maar wél met content die past bij het merk. Platte whitepapermarketing en doorsnee SEO-content zijn niet alleen uitgewerkt (Google heeft er genoeg van), het is ook niet meer wat marketeers willen.

Of we voortaan willen sprankelen én oogsten op de hele korte termijn.

Iedereen omverblazende contentcampagne

Het enige antwoord: creëer een verbluffende, alles en iedereen omverblazende contentcampagne. Passend bij het merk, passend bij het publiek, passend bij de leadgeneratie-ambities van de sales/marketing-baas.

Contentmarketing-puristen worden niet altijd vrolijk van de gedachte.

Ik wel.

Hoe leuk wordt het vak als reclame en content naar elkaar toe groeien? Heel leuk, wat mij betreft. De verschillen met reclame blijven. De contentspecialist blijft denken en werken vanuit de inhoud. Vanuit de vraag of de klant er iets mee kán of er iets aan heeft.

Door héél veel bezoekers in hele korte tijd op je site te krijgen om de content te bekijken, ben je als marketeer in de gelegenheid om meteen terzake te komen met je klanten.

De klantvraag hebben wij in een paar maanden tijd zien veranderen. Veel klanten willen nú een contentcampagne. Daar waren en zijn we niet op tegen. Nooit geweest ook. Als brede contentdomeinen vol zitten, is een contentcampagne een prachtige vorm om toch je doelen te halen.

Voorwaarden voor goede contentcampagne

Een goede contentcampagne moet alleen aan twee voorwaarden voldoen:

A. Je hebt een ijzersterk idee nodig, met een ijzersterke executie. Een format dat het liefst ook volgend jaar weer uit de kast kan worden gehaald. Een idee waar de doelgroep enthousiast van wordt.

B. Een blockbuster-aanpak in de distributiestrategie. Briljante content betekent nog niet dat je lezers of kijkers hebt. Je zult content moeten launchen. Er moet een hype ontstaan. Je moet de content verkopen. Daarvoor is vrijwel altijd paid media nodig, maar zeker ook een sterke PR- en social strategie.

Door héél veel bezoekers in hele korte tijd op je site te krijgen om de content te bekijken (of in de buitengebieden der sociale media), ben je als marketeer in de gelegenheid om meteen terzake te komen met je klanten. Willen ze méér content (word abonnee) of willen ze meteen al iets kopen?

Het is de kortste route naar resultaat. De overeenkomsten met de reclame-aanpak worden groter en groter. Maar het verschil is en blijft: de content is gewenst.

De komende weken lanceren we veel voorbeelden van contentcampagnes. Stay tuned.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
9