26 mrt 2013 / LVB

Kies voor juiste vorm van communicatie

Denk je erover om content te maken voor je personeel? Wil je bekijken of de door jullie bedrijf gekozen manier van communiceren de juiste is? Neem dan deze vijf tips…

LVB

Denk je erover om content te maken voor je personeel? Wil je bekijken of de door jullie bedrijf gekozen manier van communiceren de juiste is? Neem dan deze vijf tips door. Het helpt je zeker op weg.

1. Houd je doelgroep voor ogen

Onthoud dit: 90% van het personeel is niet ge├»nteresseerd in wat de directeur of het management te vertellen heeft. Nee, echt niet! Zeker niet in dat interview van 1.300 woorden over de nieuwe kernwaarden van het bedrijf. Of het interview met de HR-directeur over ‘de aanpassing van de arbeidsvoorwaarden en de gevolgen daarvan voor de groei op lange termijn van het bedrijf, maar ook voor u als gewaardeerd personeelslid’. Ongetwijfeld weet je het wel, maar vooruit, nog 1 keer dan. Enkel zenden werkt niet. Echt niet.

2. Zorg voor leesbare, heldere artikelen

Zorg ervoor dat je saaie onderwerpen zo verpakt dat het personeel het wel gaat lezen. Dat het past bij de doelgroep. Bij hun interesses. Leefgewoontes. Een voorbeeld. Wil je als management dat je personeel gezonder gaat leven? Zeg dan niet: jullie moeten gezonder leven. Maar probeer je in te leven in je personeel. Hoe? Door die ene collega die elke dag op de fiets komt een fietsclubje te laten beginnen met collega’s en daar regelmatig verslag van te laten doen op Intranet, Facebook, Yammer, het personeelsmagazine, etc. Nog een voorbeeld. Wordt duurzaamheid een belangrijk onderwerp het komende jaar? Vraag dan aan vijf collega’s wat hun lievelingsplek in de natuur is. En wat ze er aan doen om die plek zo te houden.

3. Pak het professioneel aan

Zorg dat je interne communicatie past bij wat je bedrijf wil uitstralen. Ben je een multinational? Geef dan de verantwoordelijkheid over je personeelsmagazine niet aan een goedwillende secretaresse. Ongetwijfeld is ze heel aardig en enthousiast. Maar van interne communicatie begrijpt ze niks. Echt niet. Zorg voor een goedgemaakt magazine, intranet of nieuwsbrief. Je personeel ziet echt wel wat goed is. Ze zijn namelijk Linda. gewend…

4. Kies de juiste vorm van communicatie

Denk goed na over de vorm waarin je gaat communiceren met je personeel. Heeft 80% van je personeel geen computer op de werkplek? Dan is een digitale nieuwsbrief misschien niet zo’n goed idee. En is bijna al je personeel altijd onderweg naar klanten? Overweeg dan om mobiel te gaan communiceren. En wil je dat het thuisfront een band met het bedrijf krijgt? Stuur dan een personeelsmagazine naar het huisadres. Belangrijk: kies dus niet voor een makkelijke, snelle of goedkope oplossing. Als het personeel de informatie niet tot zich neemt, is alles weggegooid geld. Ook de goedkoopste oplossing.

5. Zorg voor een goede redactieraad

Het is goed dat directie en management het belang inziet van een personeelsmagazine of het intranet. Maar verbied ze om in de redactie plaats te nemen. Wat ze ook beweren, ze blijven denken en handelen als managers. Daar kunnen ze niks aan doen. Dat zit in hun bloed. Maar daar wordt het eindresultaat niet direct beter van. Wat je ook zegt, ze zullen elke editie proberen om dat lange interview met de directeur over een Heel Belangrijk Onderwerp er doorheen te drukken. Of dat achtergrondverhaal van 1.743 woorden over de noodzaak van een ordentelijk verlopen aandeelhoudersvergadering (in een magazine voor winkelmedewerkers…). Verboden voor directieleden dus.

Patrick Severein is projectmanager bij contentmarketingbureau LVB Networks

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
8