Jouw bedrijfspand door de bril van een besparingsexpert
ExpertAdvies, een nieuwe campagne van Vattenfall. Energieadviseurs helpen MKB-ondernemers om energiekosten te besparen.
1.600 euro per jaar besparen met een warmte-terugwininstallatie, 4000 euro per jaar besparen door je klimaatsysteem beter af te stellen. Als MKB-ondernemer loop je natuurlijk dagelijks door je zaak, maar toch zie je zelf niet welke besparingskansen je hier misloopt. Samen met Vattenfall ontwikkelde LVB een nieuwe campagne rondom het ‘ExpertAdvies’ voor ondernemers. Hierbij helpen energieadviseurs MKB-ondernemers om energiekosten te besparen. Door met hun ‘bril’ rond te kijken in een bedrijfspand en op die manier besparingsmogelijkheden op te sporen.
What’s in it for me content
De vraag waarmee we bij deze campagne vertrokken? ‘Ontwikkel een overkoepelend content- en communicatieconcept waarmee we het ExpertAdvies (en al haar modules) bij onze MKB-doelgroep onder de aandacht kunnen brengen.’
Wat hebben we bedacht?
Een campagne die vooral als een jas bij deze doelgroep past. Een doelgroep die druk is, die vooral aan het ondernemen is en dit – alles rondom energiezaken en verduurzaming – ‘erbij’ doet. Wat voor soort content hoort hier bij? Geen uitgebreide whitepapers of diepgaande docu’s. Maar laagdrempelige content, die je snel tot je kunt nemen. Praktisch en concreet, zodat jij snel weet of dit iets voor jou is. Kortom: echte what’s in it for me content. Of, vrij vertaald: ‘hey, hier heb ik wat aan (!) content’.
Gelijk to the point met video link ads
We kropen in de huid van de MKB’er en maakten de content vanuit de gedachte: ‘alle investeringen in mijn zaak moeten zich (nu meer dan ooit) terugverdienen. Ik wil geslaagde voorbeelden zien. Bewijslast. Waaruit blijkt dat ik écht kan besparen.’ Dat bewijs gingen we – letterlijk – ophalen. En in beeld brengen. Met video. We klopten aan bij 3 (échte) ondernemers en vroegen of we bij ze langs mochten komen met een besparingsexpert van CFP, de betrokken partner van Vattenfall. Echte rondleidingen dus. Bij ondernemers Tony, Marco en Sander. Op locatie. En via videobellen. De eye-openers die onze ondernemers van de energieadviseurs meekregen: die vormden uiteindelijk de basis van onze content. We ontwikkelden hieruit 5 video link ads. Van slechts 25 seconden. Waarin de ondernemers deze eye-openers met ons deelden: heel persoonlijk, in vlogstijl. En ook de experts richtten zich direct tot de camera met een voorbeeld van een concrete besparingsmogelijkheid. Telkens één eye-opener of besparingsmogelijkheid per video. Met concrete euro’s. Want: zo weet je wat het – ook jou – op zou kunnen brengen: that’s in it for you.
Middelenmix
Naast de video link ads, bestond de campagne o.a. ook uit een radiocommercial, fotografie, link ads en display bannering. De eerste resultaten zien er goed uit. Het gestelde target voor het aantal landingen op de campagnepagina’s is al in de eerste weken overtroffen.
Bekijk de eye-openers van ondernemers Tony, Marco en Sander – en natuurlijk de complete campagnepagina’s – hier.