25 jan 2017 / LVB

Jeroen Smit doet een Trumpje bij BNR. Onderwerp: content marketing

In BNR Zakendoen deed journalist Jeroen Smit een aardig Trumpje. Onderwerp: content marketing. Duidelijk gevalletje van feiten niet op orde. Vincent Andriessen zet het even recht.

LVB

In BNR Zakendoen van dinsdag 24 januari 2017 deed Jeroen Smit, bedrijfskundige en journalist, een aardig Trumpje. Gevalletje van feiten niet op orde. Gevalletje misschien zelfs van “alternatieve feiten”. En dat is jammer. Collega Vincent Andriessen zet het met liefde even recht.

Luister even mee: https://www.bnr.nl/player/archief/20170124112615300. De discussie ging over branded content (of content marketing). Volgens Jeroen Smit maakt de situatie in de VS het “enorme belang van de échte feiten, de échte waarheidsvinding, onafhankelijk, los van welk belang dan ook” duidelijk. En wat moet er dan gebeuren? “Gewoon de mensen geven waar ze recht op hebben: goede betrouwbare informatie”. Waarmee content marketing door hem in het strafbankje geplaatst werd.

Foute conclusie Jeroen Smit: merkcontent is niet meteen onbetrouwbaar

Ik ben de eerste om toe te geven dat content marketing niet altijd onafhankelijke informatie oplevert. Het middel wordt natuurlijk ingezet om het belang van een merk te dienen. Maar vervolgens gaat Jeroen Smit wel even iets te scherp door de bocht. Want maakt dat de content die in dat kader wordt geproduceerd meteen niet betrouwbaar meer of worden de feiten die in dit soort stukken worden genoemd verkracht? Natuurlijk niet. Dat is klinkklare onzin. Niet onafhankelijk is niet hetzelfde als niet waar. Het is schadelijk om die suggestie wel te doen. En feitelijk ook niet juist.

Waarom zou een merk gaan liegen?

Zo’n Trumpje kan ons allemaal overkomen. Maar het is toch goed om er even bij stil te staan.

Want waarom zou een merk in een artikel of een blog gaan liegen? Voor een merk staat er misschien nog wel meer op het spel dan voor een nieuwsmedium. Hoe makkelijk is het als nieuwsmedium om een erratum te tikken de volgende dag als de feiten toch niet helemaal op orde waren in het stuk van de dag ervoor? Voor een merk kan dit onherstelbare schade opleveren. Daarom laat een merk het wel uit zijn hoofd om onzin op te gaan schrijven.

Net als Jeroen Smit ook een hekel aan leugens

Niet alleen de nieuwsmedia hebben een alleenrecht op het produceren van feiten of de objectieve waarheid. Ook andere media, van de blogger die de plaatselijke politiek volgt tot het merk dat via content marketing zijn kennis over een bepaald onderwerp wil delen met een publiek, kunnen, nee, zelfs moeten, zich tot de feiten beperken. Want als je iets beweert dat geen feit is ben je óf een mening aan het geven (dat is je goed recht) óf aan het liegen (en dat is geloof ik waar we met z’n allen tegen strijden).

Fijn dus om te constateren dat Jeroen Smit en ik aan dezelfde kant staan. We hebben beiden een hekel aan leugens. Laten we in beide vakgebieden er dus waakzaam voor zijn dat er geen schadelijke onzin geproduceerd wordt. Te beginnen bij onszelf. Geen feiten verdraaien en de ander onterecht in een kwaad daglicht stellen. Er worden al genoeg leugens verspreid…

Dit artikel verscheen ook op LinkedIn

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4