03 mei 2018 / LVB

Gooi inhakers of pr stunts in de prullenbak…

…en zoek naar echt goed idee. Inhakers, wat zijn ze verleidelijk. Koningsdag, het WK Voetbal, Moederdag of de eerste lentedag; het maakt niet uit, klant en bureau broeden alweer op een inhaker.

LVB

…en zoek naar echt goed idee.

Inhakers, wat zijn ze verleidelijk. Koningsdag, het WK Voetbal, Moederdag of de eerste lentedag; het maakt niet uit, klant en bureau broeden alweer op een inhaker of PR stunt. Doe maar niet. Er zijn veel betere alternatieven die meer voor je merk kunnen betekenen.

Natuurlijk leveren goede stunts aandacht op. Maar vaak kortstondig. En ben je geen Albert Heijn of Coolblue, dan moet je altijd oppassen niet krampachtig iets te kopiëren dat stiekem niet bij je past. Sowieso, hoe origineel ben je überhaupt met de zoveelste inhaker op Koningsdag/1 april/zomertijd/dierendag… of pop-up resto/plein/event/store/…?

Waar gaat het nou eigenlijk over?

Voorop staat dat je moet weten wat je wil bereiken en bij wie. Vaak wordt naar de stunt gegrepen omdat de wens free publicity is. Maar de vraag daarachter is eigenlijk: ik wil doelgroep x bereiken met onderwerp y. Ja, het is nog steeds ontzettend waardevol als onafhankelijke media over jouw organisatie berichten. Maar journalisten komen echt niet alleen in actie als ze een stunt voorgeschoteld krijgen. Het gaat hen om datgene waar het jou ook om zou moeten gaan: waar maak ik mijn doelgroep blij mee? En als jouw verhaal maar relevant genoeg is, kun je ook rechtstreeks die doelgroep gaan bereiken met dat onderwerp y.

Speuren naar inhoud en een creatieve vorm

En dan wordt het eigenlijk veel leuker dan de gemiddelde PR stunt. Want nu hoef je in grote lijnen maar een paar dingen te doen om tot die aandacht te komen: kijken waar je doelgroep zit en achterhalen wat ‘ie wil. Dan zoeken naar de juiste vorm (per kanaal!) en natuurlijk matchen met jouw doelstellingen en boodschap. Dit proces vereist natuurlijk denkwerk, creativiteit en een goede kennis van je doelgroep. Zeker als je een b2b-organisatie bent, zal je stevig in de inhoud van jouw organisatie moeten zitten. Maar het is ook een goede exercitie om verder te denken dan je product of dienst en in het hoofd van die eindklant te gaan zitten.

Maar wat als het er nou écht niet in zit?

Vaak ontdek je dat er vanuit inhoud haakjes te bedenken zijn om zonder stunt of inhaker free publicity te realiseren. Maar soms zit die nieuwswaarde er gewoon echt niet in. Of ben je een organisatie die een ‘plat’ product onder de aandacht wil brengen. Dan nog is die vlugge stunt niet per se de oplossing. Ga nadenken hoe en waarmee je in de leefwereld van je doelgroep terecht komt. Met welke problemen zit je doelgroep en hoe kun jij je doelgroep helpen? Ze lezen gelukkig niet alleen de krant, dus je kunt ze ook via andere routes bereiken: social, offline, partnerships. Maak content die geen inbreuk maakt in die leefwereld, maar wat toevoegt.

Voorbij de stunt: Mensen binden aan jouw merk

Tot slot, kijk ook vooral verder dan dat eenmalige bereik. Supermooie aandacht bij je doelgroep is geweldig, maar het ultieme is om hen aan jouw merk of organisatie te binden. Zo wordt het nog makkelijker om ze te bereiken en heb je zo’n stunt of inhaker helemaal niet nodig.

Dit bericht verscheen eerder op frank.news

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4