Infographic-week: Mijn boodschap moet in een oogopslag duidelijk zijn
We zijn alweer bij het derde deel van de infographic-week bij LVB Networks beland. Geurt Kreijns, art director, gaat vandaag in op de stelling dat de boodschap van een infographic…
We zijn alweer bij het derde deel van de infographic-week bij LVB Networks beland. Geurt Kreijns, art director, gaat vandaag in op de stelling dat de boodschap van een infographic in één oogopslag duidelijk moet zijn. Klinkt logisch. Maar klopt het?
Bijna goed, het moet in een oogopslag duidelijk zijn waar het over gaat
Om even terug te gaan naar de moeder aller infographics, de wereldkaart. Als je de kaart ziet weet je meteen waar je naar kijkt: de wereld waar wij op wonen. Vanaf dat moment is het een zoekplaatje. Je ziet niet in een oogopslag waar alle landen liggen. Ook niet waar de hoofdsteden, of dorpen, of gasleidingen, handelsroutes, betwiste grensgebieden en diepste zeeën liggen.
Hetzelfde gaat op voor alle andere infographics. Hoe meer data je er in stopt, hoe meer het een zoekplaatje wordt. En dat is niet erg, zolang het middel, het uiteindelijke doel heiligt. En zo lang het maar in een oogopslag duidelijk is waar het over gaat. Vaak is een goede kop kan alles wat je daarvoor nodig hebt.
- Lees het eerste blog uit de infographic-week over de stelling ‘een infographic maken vergt een andere manier van denken’.
- Lees het tweede blog uit de infographic-week over de stelling ‘data moeten voor zichzelf spreken’.
Door Geurt Kreijns, art director bij LVB Networks.