27 mei 2014 / LVB

Infographic-week: Data moeten voor zichzelf spreken?

Het is infographic-week bij LVB Networks! Geurt Kreijns, art director, behandelt de komende week iedere dag een stelling over een infographic. Op deze dinsdag gaat hij in op de stelling of…

LVB

Het is infographic-week bij LVB Networks! Geurt Kreijns, art director, behandelt de komende week iedere dag een stelling over een infographic. Op deze dinsdag gaat hij in op de stelling of data voor zichzelf moet spreken in een infographic. Geurt geeft vijf praktische tips om de urgentie (dus deelbaarheid) van je infographic te verhogen.

Data zonder context is niks. De stelling dat data voor zichzelf moet spreken is dus onzin. Sterker nog: Als er context is, maar geen urgentie,  schiet een infographic zijn doel alsnog voorbij. Het is belangrijk om te bepalen voor wie je een infographic maakt en wat je uiteindelijke doel is. Wat moet iemand eruit halen? Het bedenken van een goede titel is een eerste en hele belangrijke stap. Mag ik even uw aandacht? En aandacht krijg je als volgt:

  1. Opheldering – Je weet nu nog niet hoe het werkt, maar zo dus.
  2. Kans aanbieden –  Je denkt dat het niet kan, maar hier zie je dat het wel kan.
  3. Angst inboezemen – Je denkt dat dit veilig is, maar hier zie je dat dit niet zo is.
  4. Geruststellen – Je denkt dat dit niet deugt, maar hier zie je waarom het wel deugt.
  5. Humor – Voorbeeld: Waarom de nieuwe stadsbus van Utrecht de Dakar-race nooit zal winnen.

Morgen gaat Geurt in op de volgende stelling: Mijn boodschap moet in een oogopslag duidelijk zijn!

Lees hier het eerste blog uit de infographic-week over de stelling ‘een infographic maken vergt een andere manier van denken’.

Door Geurt Kreijns, art director bij LVB Networks.

 

 

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
9