Infographic-week: Alles is met een infographic te vertellen
Het is infographic-week bij LVB Networks. Iedere dag geeft Geurt Kreijns, art director, zijn mening over infographics en geeft hij praktische tips. Vandaag, ja ook op Hemelvaartsdag, komt hij met…
Het is infographic-week bij LVB Networks. Iedere dag geeft Geurt Kreijns, art director, zijn mening over infographics en geeft hij praktische tips. Vandaag, ja ook op Hemelvaartsdag, komt hij met zijn vierde blog. Hij gaat in op de stelling: ‘Alles is met een infographic te vertellen’.
Nee, niet alles is met een infographic te vertellen. Sterker nog: soms is het veel verstandiger dat vooral niet te doen. Maar wanneer kun je wel een infographic inzetten om een verhaal te vertellen? Daarvoor gelden twee belangrijke voorwaarden: het ordenen van data en context. Als je iets ordent, betekent dat dat er een bepaalde hoeveelheid is. Hoe kun je boeken in een boekenkast op kleur sorteren, als je maar één boek hebt? Wat is dan überhaupt het punt van een boekenkast?
De informatie in een infographic moet terug te brengen zijn naar data. Denk dan aan getallen, afstanden, jaartallen, groepen en subgroepen en temperaturen. Is dat dan het enige wat je mag zien op een infographic? Nee, data zonder context is niks.
Ik hoor vaak dat klanten ook iets met infographics willen, omdat het ‘moet’. Ik heb infographics gezien waar veel uren aan waren gespendeerd, maar waarvan de boodschap in drie woorden was uit te leggen. Dan is de laatste optie gewoon de beste. Ter inspiratie: een infographic over infographics, die wel hout snijdt!
- Lees het eerste blog uit de infographic-week over de stelling ‘een infographic maken vergt een andere manier van denken’.
- Lees het tweede blog uit de infographic-week over de stelling ‘data moeten voor zichzelf spreken’.
- Lees het derde blog uit de infographic-week over de stelling ‘Mijn boodschap moet in één oogopslag duidelijk zijn’.