Hoe weet je of je met de juiste influencer in zee gaat?
Afgelopen week legde de Autoriteit Consument & Markt voor het eerst een online influencer een sanctie op. In het kort: een bekende fitness influencer kocht voor zijn Instagramaccount bijna 100K followers en 30K likes. Allemaal fake, waarmee hij de consument – en zijn volgers – misleidt, aldus ACM.
Heel goed dat er eindelijk écht actie wordt ondernomen. Niet alleen om zo misleiding tegen te gaan, maar óók zodat organisaties geen enorme bedragen (meer) uitgeven aan een samenwerking en daar onder aan de streep weinig voor terugkrijgen. In dit blog lees je de voors en tegens van influencer marketing én tips hoe je erachter komt of je met de juiste influencer in zee gaat.
Waarom je níet met influencers zou moeten werken
Begrijp me niet verkeerd: samenwerken met influencers kan goed werken. Likes, comments en recensies van mensen waar je tegenop kijkt wekken nu eenmaal vertrouwen. Wanneer een influencer met 100K volgers een product ‘plat’ promoot, is er ongetwijfeld een stijging in de sales zichtbaar – mits het product een goede match is. Toch heeft een samenwerking slechts geënt op een groot bereik ook nadelen. Zo’n verkoopstijging is vaak tijdelijk én lastig meetbaar. Daarbij kun je ervan uitgaan dat hoe groter en populairder de influencer, hoe interessanter deze mogelijk gevonden wordt door adverteerders. Én hoe duurder de samenwerking.
Influencers die vaak slecht gematchte, gesponsorde samenwerkingen aangaan lopen de kans om authenticiteit en geloofwaardigheid te verliezen. En je hebt als adverteerder niet in alle gevallen invloed op welke andere producten of diensten de influencer promoot of in welke maatschappelijke discussies zij zich mengen.
Waarom je wél met influencers zou moeten werken
Het hebben van veel followers is niet de holy grail voor een succesvolle (influencer)campagne. Maar, samenwerken met een influencer kan het effect van jouw campagne wel versterken. Dat zit hem in een goede match én vooral de content: doordachte inhoud die hun volgers aanspreekt.
In plaats van direct te gaan voor het hoogst haalbare, kan een nano of micro influencer soms voor nog meer engagement of resultaat zorgen. Kleinere influencers hebben vaak niet alleen een betere band met hun volgers, ook bevinden zij zich mogelijk in een nichemarkt die aansluit bij jouw doelgroep. De kracht van zo’n samenwerking zit hem in het feit dat content niet opgedrongen wordt. Zij zijn namelijk de plek waar consumenten bewust naartoe gaan om content tot zich te nemen. Mond-tot-mond reclame door iemand waar je tegenop kijkt en waarbij betaalde content op een natuurlijke manier past in de content flow.
Tips wanneer je start met influencer marketing
Ga dus voordat je met een influencer in zee gaat op onderzoek uit. Het is namelijk vrij eenvoudig om de real ones te onderscheiden van de fake accounts. Een paar tips:
- Werk samen met een bureau of influencer agency wanneer je aan de slag wil met influencer marketing. Zij kunnen adviseren welke influencers het best bij jouw merk én doelen passen, maar weten ook het kaf van het koren te scheiden.
- Passende influencer gevonden? Vraag een mediakit op met screenshots van de statistieken, waardoor je ook inzicht krijgt in relevante insights, zoals bereikcijfers, de locatie van volgers en engagement rates. Met name dat laatste is een belangrijke graadmeter: als een influencer een enorme following heeft maar een extreem lage engagement rate, kan dit duiden op nepvolgers. Maar ook een hoge engagement rate en volgers uit commercieel oninteressante landen kan een influencer minder aantrekkelijk maken.
- Doe research: er zijn diverse tools die inzicht bieden in de organische volgersgroei van een social account. Zijn er extreme ups en downs in de following te ontdekken? Dan kan het weleens zijn dat deze influencers niet op een zuivere manier aan volgers zijn gekomen.