18 nov 2014 / LVB

‘Het wringt soms, en dat is goed’

Geen inhoudelijke content voor professionals, maar vooral laagdrempelige content voor ondernemers die vroeg of laat met recht te maken krijgen. Die strategie voor het platform Holland Lawyer leverde advocaten- en…

LVB

Geen inhoudelijke content voor professionals, maar vooral laagdrempelige content voor ondernemers die vroeg of laat met recht te maken krijgen. Die strategie voor het platform Holland Lawyer leverde advocaten- en notarissenkantoor HVG een nominatie op voor de Grand Prix Content Marketing. Vier vragen aan Eva Verhoef, consultant marketing bij HVG.

Wat ziet HVG als voorwaarde voor het slagen van een contentmarketing proces?
‘Je moet goed weten wat je wilt, wie je doelgroep is en waar de vrije ruimte ligt. Heel veel advocatenkantoren zijn bezig om heel veel content te produceren voor heel veel juridische professionals. Wij maken laagdrempelige content voor ondernemers die met het recht in aanraking komen. Daar ligt veel ruimte en daar kunnen we HVG Law op een manier positioneren die bij ons past: een echte business lawyer. Geen typisch Zuidas-kantoor, maar advocaten die pragmatisch vanuit hun werk benaderen, vanuit de bedrijfsmatige inhoud. Waar het relevant wordt voor ondernemers, wordt het relevant voor ons. We zijn dus veel minder van de naar binnen gerichte beroepsdiscussies.’

Hoeveel ruimte moet je, als je met een bureau werkt, het bureau geven?
‘Ik denk dat beide partijen moeten doen waar ze goed in zijn. Wij begrijpen het corporate perspectief, we weten wat we naar wie willen uitstralen en waar onze grenzen liggen ‘Het bureau’ begrijpt doelgroepen en hun mediaconsumptie. LVB Networks heeft vanuit onze profilering en de ruimte in de markt een concept neergezet. We beoordelen steeds samen wat daarbij hoort en wat daarbij niet hoort. Oftewel: wij weten wat we willen zenden en een bureau weet beter wat de ontvanger wil ontvangen. Dat gaat wringen en dat is goed. LVB Networks zoekt bij ons regelmatig de grenzen op. Die keuzes zijn gebaseerd op wat aantoonbaar werkt. Het is aan ons om te bepalen of het bij ons merk past. Het is leuk als je allebei stevig inhoudelijk de discussie kunt aangaan. Het eindproduct wordt er in ieder geval beter van.’

Waar moet je juist GEEN ruimte geven?
‘Als er afbreukrisico is. Soms kan een verhaal spraakmakend zijn, maar wordt HVG Law er niet goed mee gepositioneerd. We gaan bijvoorbeeld geen dubieuze personen aan het woord laten. Er zijn natuurlijk ook grensgevallen. Het interview met Roland Kahn is daarvan een voorbeeld. Veel mensen denken dat hij niet netjes onderneemt, dat hij foute fabrieken heeft in Bangladesh. Dat kan afbreuk doen aan ons merk. Maar bij Kahn bleek steeds elk bewijs te ontbreken. Minister Ploumen van ontwikkelingssamenwerking deed aan ‘naming and shaming’ door te suggereren dat Kahn aan ‘de verkeerde kant van de lijn’ stond, maar later bleek dat haar uitspraak nergens op was gebaseerd en tekende ze een verklaring waarin ze haar woorden terugnam. Dat een ondernemer als Kahn publiekelijk werd veroordeeld zonder enig bewijs, vonden we heel relevant voor onze achterban van ondernemers. Het is een nieuwswaardig verhaal over een fundamenteel rechtsprincipe. Dan moet je ook je nek durven uitsteken en dat hebben we gedaan.’

Wat is tot nu je belangrijkste geleerde les?
‘Dat je niet per se een typische strakke bureaurelatie hoeft aan te gaan om iets goeds neer te zetten. Ik denk dat wij een vrij losse vertrouwensrelatie hebben, elkaar als gelijkwaardig zien en daardoor procesmatig weinig uren kwijt zijn aan elkaar. Niet voortdurend controleren en kissebissen, maar vertrouwen op elkaars expertise. We hebben de hoofdlijnen duidelijk afgesproken en gunnen elkaar ook de ruimte om te experimenteren. LVB Networks neemt de conceptuele ontwikkeling en de uitvoering volledig op zich. Wij houden steeds een vinger aan de pols en kijken binnen de organisatie hoe we kennis en kunde kunnen kanaliseren. Zo blijft er tijd over om vooruit te denken.’

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4