03 aug 2012 / LVB

Drie kenmerken van een goed print magazine

Hoe maak je anno 2012 het verschil met print? Luis Mendo, een van Nederlands beste artdirectors, heeft er wel wat ideeën over. Wij ook. Daarom nodigden we Luis uit om…

LVB

Hoe maak je anno 2012 het verschil met print? Luis Mendo, een van Nederlands beste artdirectors, heeft er wel wat ideeën over. Wij ook. Daarom nodigden we Luis uit om deze week tijdens een workshop te klankborden. ‘Waarom heeft vrijwel geen enkel Nederlands blad een logo?’

Met print is het net als met de jaargetijden. Soms hangt er geen blad aan de boom en soms zie je door de blaadjes het bos niet meer. Zoals nu. Zelden zoveel bladen gemaakt, vaak in combinatie met een online strategie. Maar we willen verder. We willen het verschil maken met print. Wat doe je dan? Dan nodig je Luis Mendo van GOOD Inc. uit om te klankborden met je vormgevers en redacteurs. Luis is een grote naam in ‘ons’ wereldje. En ver daarbuiten. Hij is ontwerper, art director en illustrator.  Hij ontwikkelt (customer) magazines, kranten, huisstijlen. En hij heeft een duidelijke visie op het vak. Over het kiezen van de juiste typografie, over de persoonlijkheid van bladen én over de kracht van content.

Hoe kun je met je customer magazine een verschil maken in het huidige bladenlandschap? Luis’ visie in 3 soundbites.

‘Geef je blad een logo’
‘Nederlandse bladen hebben bijna nooit een logo. Ik kan er niet een noemen. Vind ik onbegrijpelijk. Vrijwel alle sterke buitenlandse bladen hebben een logo. Ze doen iets herkenbaars met hun header. Je hoeft niet per se een icoon te ontwerpen, een duidelijk letterbeeld is al voldoende. Als je daarin slaagt, zal je zien dat je blad veel meer smoel krijgt.’

‘Varieer met lettertypes’
‘Als je naar één stem luistert, val je in slaap of word je gek. Het is niet anders met een blad. Als je één lettertype gebruikt, bijvoorbeeld die van de huisstijl, word je blad een brochure van de baas. Durf dus voorbij die huisstijl te kijken en geef ruimte aan veel verschillende lettertypes. Maak met lettertype onderscheid tussen artikelen en rubrieken. Het werkt net als met stemmen in een hoorspel. Zwaar, licht, serieus, speels.’

‘Blijf trouw aan Truus’
‘Een blad is een mens. Als hij op je mat valt, moet zijn persoonlijkheid meteen blijken. Bepaal daarom heel nauwkeurig het concept – de persoonlijkheid van je blad – en houd daar aan vast. Natuurlijk kun je bepaalde onderdelen doorontwikkelen, maar de persoonlijkheid moet altijd duidelijk zijn.’

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
8