03 jul 2012 / LVB

Het ge-like aan je zijde hebben, helpt dat?

Het is natuurlijk lekker als je Facebook-pagina vol loopt met likes. Maar fans komen en gaan. Je moet ze vasthouden. De interactie rate is dus een betere graadmeter voor de populariteit…

LVB

Het is natuurlijk lekker als je Facebook-pagina vol loopt met likes. Maar fans komen en gaan. Je moet ze vasthouden. De interactie rate is dus een betere graadmeter voor de populariteit van je merk. Zegt onze social media expert Rianne Bos.

Wat heb je als bedrijf aan al die fans als ze je negeren en niet geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt? De meerwaarde van Facebook zit hem juist in het feit dat bedrijven er een community van geïnteresseerde fans op kunnen bouwen. Dat ze vervolgens de dialoog met hen kunnen aangaan. Wat dus veel belangrijker is dan het aantal fans, is de interactie met die fans. Er wordt namelijk heel wat afgepraat door bedrijven op Facebook, maar te vaak is dat niet meer dan praten in het luchtledige. Niemand luistert en niemand reageert.

Graadmeter
Waar het om gaat is dat een merk op Facebook een platform heeft om content te delen. Content die de juiste boodschap vertelt, maar die vooral leuk is en vraagt naar de mening van fans. Zo kom je in gesprek met je klant. Wat ons bijvoorbeeld steeds lukt met ons contentconcept Helden van de Weg, voor Care Schadeservice en Route Mobiel. En dát is uiteindelijk waar het om draait. Het merk voorziet de fans van content die gewenst is. Die wordt gezien en gedeeld. In ruil daarvoor ontvangt het merk sympathie. En nog belangrijker: inzicht in de interesses, gedachten en ergernissen van klanten. Fans zijn een graadmeter voor de populariteit van een merk. Dáár heb je wat aan als bedrijf.

1. Houd het kort
Facebook-updates worden snel gelezen. Het is een statistisch feit dat updates van tussen de 100 en 250 karakters de meeste interactie opleveren. Vraag daarin altijd om de mening of input van je fans.

2. Gebruik veel foto’s en plaats daarbij een korte vraag of mening
Fans zien zo in één oogopslag wat je bedoelt. Ze delen, liken, of reageren daardoor eerder.

3. Haak in op actualiteit
Speel op een leuke manier in op terugkerende evenementen of reageer snel op nieuws.

4. Start je een promotie of winactie op Facebook
Zorg dan dat die relevant is voor je doelgroep. Stap dus af van prijzen die niets met je corebusiness te maken hebben.

Rianne Bos
Adviseur social media bij LVB Networks

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
9