07 sep 2012 / LVB

Facebook tutorial 2: waarom viraliteit ertoe doet en hoe je ermee scoort

Een bedrijfspagina op Facebook is succesvol als er interactie is met de klant. Hoe ga je dat na? Door de viraliteit van je Facebook-pagina in de gaten te houden. In…

LVB

Een bedrijfspagina op Facebook is succesvol als er interactie is met de klant. Hoe ga je dat na? Door de viraliteit van je Facebook-pagina in de gaten te houden. In deel twee van onze serie Facebook-tutorials kijken we hoe het viraliteitscijfer is opgebouwd en wat je ermee kunt.

In deel één van onze tutorials over Facebook-statistieken keken we naar de achterkant van Facebook: de statistiekenpagina. Facebook baseert je populariteit op drie onderdelen.

1. Je bereik
2. Het aantal likes
3. En het aantal mensen dat over je praat.

Het zijn de ingrediënten voor je populariteitscijfer, je viraliteit. Met dat cijfer kun je goed analyseren welke content aanslaat bij je publiek. Waarom is viraliteit relevant? Hierom: Facebook gebruikt hem zelf om merken te belonen. Is je viraliteit hoog, dan reageert Facebook door

1. je posts aan meer mensen te laten zien
2. de advertentiekosten te verlagen.

Voorbeeld: Facebook-pagina van Helden van de Weg

Als voorbeeld pakken we het populaire RTL7-programma Helden van de Weg, dat we voor Care Schadenservice en Route Mobiel maken. We volgen daarin autobergers die weggebruikers helpen. Ook de  Facebook-pagina van Helden van de Weg was een grote hit – wat we mooi terug kunnen zien in de viraliteitscijfers.

Hoe wordt je viraliteit berekend?

Klik in de pagina die je beheert op het grafiekje en scroll naar beneden. Daar zie je de posts die je hebt geplaatst. Helemaal rechts zie je de viraliteit van elke post. Hoe komt dat getal tot stand? Facebook deelt het aantal mensen dat je post liket, deelt of er een opmerking onder zet door het totale aantal personen dat je bericht heeft gezien. Hoe hoger het percentage, hoe beter voor je pagina. Ter vergelijking: een Facebook-breed gemiddelde ligt rond de 2%. Een mooi ijkpunt voor je eigen viraliteit.

Baseer nieuwe content op posts met hoge viraliteit

Je viraliteit is het beste startpunt om je content te optimaliseren. Klik bovenin de kolom om de viraliteit oplopend of aflopend te sorteren. Als je een flink aantal posts hebt geplaatst, kun analyseren welke het goed doen, welke minder en bovenal: welke ingrediënten een rol spelen bij het succes. Werken foto’s het beste? Op welke tijd? Welke tone of voice? Dat zien we de volgende keer.

Auteur: Gerben Bossenbroek
Content Marketing Adviseur

Zoek je meer Facebook tutorials?

We hebben er nog meer gemaakt.

 

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
8