08 apr 2015 / LVB

Een YouTube-kanaal maken. Waar moet ik beginnen?

Iedereen met een origineel idee kan videoproducent worden. Een jaar geleden schreef ik al dat YouTube steeds populairder wordt als socialmedianetwerk, dus er is publiek genoeg. Bovendien heeft iedereen een…

LVB

Iedereen met een origineel idee kan videoproducent worden. Een jaar geleden schreef ik al dat YouTube steeds populairder wordt als socialmedianetwerk, dus er is publiek genoeg. Bovendien heeft iedereen een camera op zijn telefoon of een webcam in zijn laptop, waardoor het erg makkelijk is om videocontent te maken. Waar begin je met je eigen YouTube-kanaal?

Kanaal aanmaken

Ten eerste: bepaal of je YouTube-kanaal een persoonlijk profiel of een zakelijke pagina wordt. Wanneer je video’s maakt die voor een breder publiek zijn dan je eigen vrienden en familie kies je altijd voor een zakelijke pagina. Wie wel eens een Facebookpagina is begonnen zal het herkennen: je hebt een persoonlijk profiel en voor je bedrijf of merk (lees: je kanaal) maak je vanuit je persoonlijke profiel een pagina aan. Zo werkt het ook op YouTube. Een apart e-mailadres aanmaken is daarmee onnodig. Dit heeft drie belangrijke voordelen:

  • Je account zal minder snel geschorst worden wegens het schenden van de voorwaarden. Je mag namelijk geen Google-account aanmaken met alleen als doel om een YouTube-kanaal te starten.
  • Je kan je kanaal met meerdere mensen beheren. Door verschillende accounts toegang te geven kunnen zij video’s uploaden of namens jouw kanaal reageren zonder dat je je wachtwoord hoeft af te geven. Dit lijkt nu nog niet zo belangrijk, maar als je kanaal groter en populairder wordt kan dit erg handig zijn.
  • Voor de luie mensen: Je hoeft niet elke keer in- en uit te loggen wanneer je van je persoonlijke account naar je kanaal wilt schakelen.

Een nieuwe pagina toevoegen onder je persoonlijke account doe je met één klik op de knop. Daarmee is het ook nog minder werk dan een nieuw e-mailadres aanmaken! Het is overigens niet openbaar welk persoonlijk profiel er achter een pagina zit, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Channel art toevoegen

Niet de belangrijkste stap, maar wel eentje die je natuurlijk meteen gaat doen als je je kanaal start: zorg voor herkenbare en aantrekkelijke channel art, zoals een goede achtergrondfoto. Het is voor je bezoekers wel zo prettig om te weten wat ze kunnen verwachten op jouw kanaal. Zorg dat je boodschap duidelijk overkomt. Het op maat maken van een goede achtergrondfoto is helemaal niet moeilijk, zeker als je de juiste templates gebruikt. Hier download je een goed template voor YouTube; voor bijvoorbeeld Google+ of Facebook vind je de juiste afbeeldingsformaten hier.

Account verifiëren

Een stap die heel vaak vergeten wordt is het verifiëren van je account. Door op de features-pagina een telefoonnummer te koppelen aan je kanaal worden er een paar belangrijke functies beschikbaar, onder andere:

  • Eigen thumbnails kiezen voor je video’s
  • Klikbare annotaties naar je eigen website instellen
  • Live-events streamen

Het koppelen van je telefoonnummer is helemaal niet iets om zenuwachtig van te worden. Ik heb behalve de verificatie-sms nooit berichten of belletjes van Google gehad. Helaas is het niet meer mogelijk om direct een ‘mooie url’ aan te maken voor je kanaal. Daar moet je tegenwoordig minimaal 500 abonnees voor hebben.

Aan de slag

En dan kun je aan de slag! Je kanaal is klaar om te starten. Je hoeft het alleen nog maar een succes te maken door:

  • een origineel en boeiend verhaal te hebben
  • interactie met je publiek aan te gaan
  • een duidelijke belofte te doen wanneer je fans je volgende video kunnen verwachten
  • je kijkers op te roepen zich te abonneren op je video

Want met een goed format wordt jouw kanaal geheid een succes!

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4