06 sep 2012 / LVB

Duurzame beeldbank voor MPD

Wie in de mediawereld werkt, ziet in een oogopslag of een brochurefoto echt is of ´stock´. En laat die deskundige nou precies de doelgroep zijn van Media Pensioen Diensten, de…

LVB

Wie in de mediawereld werkt, ziet in een oogopslag of een brochurefoto echt is of ´stock´. En laat die deskundige nou precies de doelgroep zijn van Media Pensioen Diensten, de uitvoerder van pensioenfondsen in de mediasector. Daarom legden we een gloednieuwe beeldbank aan met échte foto´s. Uit het medialeven gegrepen.

Ok, we moeten wel eerlijk zijn. De foto´s zijn bijna echt. De figuranten voor de 170 stuks tellende beeldbank zijn eigenlijk medewerkers van MPD. Maar ze staan ´erop´ alsof ze dagelijks niets anders doen. Kabels sjouwen, camera bedienen, decor bouwen. Kortom: het werk dat hun klanten dagelijks verrichten. Mooi staaltje ‘method acting’.

Medewerkers van MPD voelen zich thuis in de regiekamer

Twee beeldbanken
Uiteindelijk kwamen er twee  beeldbanken, eentje voor MPD en eentje voor zijn pensioenfondsklant . In totaal:  70 basisbeelden en 100 detailfoto’s. Gefotografeerd door LVB Networks’ eigen fotograaf en editor Erik van der Horst en opgemaakt door art director Geurt Kreijns. Te gebruiken voor jaarverslagen, de website en nieuwsbrieven. En niet te vergeten: een aantal canvasdoeken. Die kregen RTL, Q-Music, Dutch View en Hollandse Handen als dank voor het ter beschikking stellen van hun locaties.

MPD-medewerker als decorbouwer

Gebleekte tanden
‘Het was een langgekoesterde wens om over een eigen, exclusieve beeldbank te beschikken’, vertelt Hoofd Communicatie Stephan Vollenbroek van MPD. ‘Onze doelgroep prikt door stockbeeld heen. De eeuwige gladde glimlach, de gebleekte tanden. Dus zei de directie: maak maar een business case.’

MPD'er figureert als cameraman

Figuranten
‘We hebben met LVB gekeken wat de kosten zouden zijn’, zegt Vollenbroek. ‘Toen bleek dat de prijs per foto tot 40 procent lager zou komen te liggen. Ook omdat we geen modellen gebruikten, maar onze eigen medewerkers. Die vonden het prachtig om mee te doen. We hebben het gepresenteerd als een ‘experience’. Een kijkje nemen bij de klant, visagie, professionele fotografie. 23 van de circa 50 medewerkers hebben meegedaan.

Andere disciplines
Er zijn twee heldere lijnen neergezet waar MPD over een paar jaar op kan voortborduren. Vollenbroek: ‘Mogelijk laten we op termijn extra beeld bijschieten, bijvoorbeeld als we beter vertegenwoordigd raken bij bepaalde disciplines in het medialandschap. Zo houden we ons beeld exclusief en in de huisstijl.’

 

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
8