Facebook tutorial 4: do’s en don’ts voor de traditionele statusupdate
Er zijn al genoeg mèèh-updates op Facebook. ‘Na een lange week lekker uitrusten op de bank’ – wie kent ze niet. Wat je wel en vooral niet moet doen in je traditionele…
Er zijn al genoeg mèèh-updates op Facebook. ‘Na een lange week lekker uitrusten op de bank’ – wie kent ze niet. Wat je wel en vooral niet moet doen in je traditionele status updates, leer je in deel 4 van onze Facebook crashcourse.
Vorige keer hebben hadden we het over het beste tijdstip om te posten op Facebook. Deze keer nemen we een stapje terug. Wát post je eigenlijk? Niet alle content die je plaatst wordt namelijk door Facebook aan je fans getoond. Sommige content-types worden vaker getoond dan andere.
Drie tips voor een goede statusupdate:
- Hou het kort. Facebook geeft je veel ruimte om vol te schrijven, maar na 400 word je afgekapt met een ‘lees verder’-linkje. Op dat punt haken veel lezers dan af. Zorg er dus voor dat je dan je boodschap verteld hebt.
- Moedig interactie aan. Hou het dus niet bij zenden alleen maar vraag om reacties of input. Op die manier verandert een éénrichtingsmededeling in een discussie. Dat is veel levendiger, is waardevoller voor je publiek en wordt door Facebook beloond.
- Plaats beeld. Over het algemeen levert een ouderwetse statusupdate minder interactie op. Dat komt doordat hij weinig aandacht trekt en minder wordt getoond in de timeline van je vrienden dan bijvoorbeeld foto’s.
Maar ook een foto is geen garantie op succes. In de volgende tutorial vertellen we hoe je met foto’s je succes op Facebook kunt vergroten.
Auteur: Gerben Bossenbroek
Communicatieadviseur en Social Media-specialist
Zoek je meer Facebook tutorials?
In deze Facebook crashcourse hebben we nog een paar tutorials gemaakt.
- In deel 1 leer je begrijpen welke content werkt op je bedrijfspagina
- In deel 2 leggen we uit waarom viraliteit ertoe doet (en hoe je ermee scoort).
- In deel 3 leer je wat de beste tijd is om content te plaatsen op facebook