13 nov 2020 / CAMPAIGNS LVB VIDEO

Daar zijn ze dan, de kerstcommercials van coronajaar 2020

Ze zijn er weer. De (vooral Britse) kerstcommercials van 2020.

Patrick Severein

Kerst in corona. Dat wordt anders dan normaal. Is het in kerstcommercialland dan ook anders? Ja. Althans. Een beetje. Maar Kevin is er nog steeds. Sterren krijgen gewoon weer een podium. Goede doelen ook. En er zijn emoties. Veel emoties (maar dat is ook ieder jaar). Van Willie Nelson tot Michael J. Fox en alles daar tussenin.

 

De kerstcommercials van 2020. Dat betekent kerstcommercials in tijden van corona. Dat is – een beetje – anders dan anders. Corona is in heel veel commercials aanwezig. Soms zichtbaar. Soms wat dieper weggestopt. Maar de trend is vooral: doe lief, doe goed, help elkaar en gezellig met de fam. Maar niet in alle commercials lijkt corona te bestaan. Nauwelijks mondkapjes. Geen afstand. Gewoon kerst. En dat is eerlijk gezegd best even lekker. Heerlijk ouderwets. Check hieronder de selectie kerstcommercials 2020. En be jolly.

Alles voor het goede doel

  • Wat is ie mooi gemaakt, de commercial van Disney. Drie minuten lang ligt de emotie er dubbeldik bovenop. Maar het werkt. Met een bijrol van Mickey zelf. Disney vraagt aandacht voor Make a wish. Ook fijn, geen uitgekauwde cover, maar een original, gezongen door Griff.
  • Gary Lineker! Een waardige opvolger van Mariah Carey voor Walkers chips. En met LadBaby (de Christmas number 1 van 2019). De lancering van een nieuwe smaak (sausage rolls!) en een actie voor de voedselbank. Hoe meer kerst wil je het hebben? Tweede jaar op rij leuk.
  • Het WWF mag in dit blokje natuurlijk niet ontbreken. In stemmig zwart-wit, over de verbinding tussen mens en natuur. Iets te zwaar aangezet allemaal. Goed gemaakt, dat wel. Met prachtige shots.
  • Ook John Lewis kiest dit jaar voor een goed doel: Give a Little Love. John Lewis staat al jaren aan top met hun kerstcommercial. Maar dit jaar hebben ze gekozen voor een andere aanpak, natuurlijk veroorzaakt door corona. Ze hebben 8 verschillende animatie-artiesten gevraagd om een bijdrage te leveren. Dat heeft geresulteerd in een combi live-action en animatie. Zit natuurlijk goed in elkaar, maar ik vind het resultaat teleurstellend. Nergens een echte verrassing. Nergens dat topniveau dat ze anders halen. Muziek is natuurlijk weer goed. Maar dit jaar is het niks bijzonders.

 

Het was een raar jaar

  • Corona heeft de hoofdrol in de commercial van Amazon. Vorig jaar was Amazon helemaal niks. Maar de commercial van 2020 is prachtig. Alles zit er in. Emotie. Goed mini-verhaaltje met meerdere lagen. De tijdgeest. En een (letterlijke) classic van Queen, altijd goed. Prachtig. Driewerf hulde.
  • TK Maxx hint ook naar corona. Grappig bedoeld. Met een geit. Meih.
  • Eurovisie-achtig liedje. Lekker bombastisch. Dat is de commercial van het Australische warenhuis Myer. Over wat we allemaal hebben moeten missen en hoe we dat kunnen inhalen. Niet slecht.
  • Ik vind die van Asda drie keer niks. Natuurlijk gaat het over de ‘veranderingen in 2020’. Verder complete middelmaat.
  • Zoom-meetings. Als er iets 2020 was, dan was dat het wel. Hobbycrafts geeft ze een plek. Samen knutselen, op afstand, voor elkaar. Niet bijster spannend allemaal. Wel passend bij het nu.
  • Niet de standaard kerstcommercial, die van Three. Het jaar door de ogen van je telefoon. Geen kerstboom te zien. Wel mondkapjes, thuiswerkbelletjes en verkleedfeestjes voor het scherm. Zoals 2020 was dus.
  • Jongetje hoopt bij Supervalu dat ‘hij’ komt. En ja hoor, ‘hij’ komt (nee, niet de kerstman). Zeer matig.
  • We will hug again. Mooie boodschap van Zalando dit jaar.
  • Nog een voetbalheld. Ian Wright doet het voor Facebook. Drie verschillende video’s over spelen van hints op afstand. Met heerlijke Engelse zelfspot van Wright zelf.
  • Willie Nelson die Kermit de Kikker covert. Dan scoor je bij mij meteen een 10. De rest van de commercial van Kohl’s is heerlijk tranentrekkend. Meisje en oudere vrouw worden vrienden op afstand tijdens lockdown.

 

Gewoon goed (en soms heel goed)

  • Argos is wéér goed. Totaal anders dan vorig jaar, maar absoluut raak. Leuk concept (the book of dreams). En met een nieuw deuntje van Gary Barlow (gegarandeerd een hit). It’s magic.
  • Werkelijk geweldig gemaakt. Wat een prachtcommercial van Coca Cola! Tof camerawerk, goed verhaal. Emoties? Check. En natuurlijk met de Coca Cola-truck! Topwerk.
  • Het motto van Lego met kerst: rebuild the world. Corona, zonder dat het over corona gaat. Knap gedaan. Vakwerk en lekker om naar te kijken. Helemaal de Lego-vibe. Alleen jammer dat ‘What a Wonderful World’ weer eens van stal is gehaald.
  • A load of rubbish. Dat zijn de meeste commercials. Vindt Very dan. Hun eigen commercial zit natuurlijk ook vol clichés. Maar wel clichés die voor heel veel gezinnen een stuk herkenbaarder zijn, dan alle tranentrekkers.  Ik vind hem leuk.
  • Gift like you mean it. De boodschap van Etsy in een serie commercials. Deze krijgt op social de meeste aandacht. Zenuwachtige man viert voor het eerst kerst met de familie van zijn vriend. Komt natuurlijk allemaal goed.
  • Gaten Mattarazzo (Stranger Things) doet het voor Happy Socks dit jaar. Hij is ok.

 

Animatie galore

  • Barbour kiest na het succes van vorig jaar weer voor Father Christmas. Puppy heeft jas van vader gesloopt. Jongetje vraagt kerstman om hulp. Waargebeurd verhaal schijnt. Mooi gemaakt.
  • Nog een animatie goldie oldie: Wallace & Gromit. Nul vernieuwing. Nul risico. Skippen.
  • Classic. Animatie. Sneeuwpop. Grapje. Ziet er best goed uit hoor, deze van Greenies.
  • Lidl Ireland kiest ook voor animatie. Goed gemaakt, maar blijft bij mij geen seconde hangen. Ik mis de emotie.
  • Herkenbaar voor veel gezinnen met (pre)puberzonen, deze van McDonalds. De emoties komen je tegemoet boven je Big Mac. Wel top gedaan hoor.

 

Een rijtje gemiste kansen

  • Het begint zo goed, met die geweldige stem van Olivia Coleman. Vervolgens wordt het een gewone productcommercial voor M&S Food. Jammer. Ze komen trouwens met een hele serie met bekende stemmen als Tom Hardy, Helen Mirren en Jeremy Irons.
  • Zelfde categorie: Morrisons. Een geweldig begin (Dua Lipa!) en daarna… eten, eten, eten. En dan klaar.
  • Ik ben echt wel klaar met die wortel, maar Aldi overduidelijk nog niet. Wéér krijgt Kevin The Carrot een hoofdrol in hun kerstcommercial. Iets met een egel en een knipoog naar E.T. Niet boeiend.
  • Not your average garden center. Dat is Dobbies. Your average christmas ad. Dat is ook Dobbies.
  • De eerste tv-commercial van Notonthehighstreet (platform voor kleine ondernemers). Hadden ze beter kunnen laten. Een bak met clichés.
  • Pepsi is daarentegen klaar met clichés. Voor de liefhebber zullen we maar zeggen. Een ‘statement-commercial’. En door.

 

Speciale vermelding

Ok, eentje die hier niet helemaal thuis hoort, maar die ik wel tof vind. Lil Nas X kondigt zijn nieuwe single aan, met een kerstcommercial. Inclusief rendier, kerstman, cadeautjes. Maar dan anders. En als klap op de vuurpijl: all time hero Michael J. Fox aka Marty McFly.

 

Is er een allesomvattende conclusie over de kerstcommercials van 2020?

In ieder geval dat er minstens net zo veel gemaakt wordt als andere jaren. En natuurlijk dat het vaak gaat over corona. In tegenstelling tot vorig jaar lijkt het verhaal in de commercials weer meer terug. Minder producten. Meer storytelling. Dat is altijd goed. Ook traditie: veel animatie. Dat lijkt voorlopig niet te veranderen.

Is het dan ook beter dan vorig jaar? Same old, same old. Een paar echt hele goede, een paar die degelijk zijn en een stapeltje bagger. Zoveel verandert er dus niet. Wat mij verder opvalt. Er is weinig vernieuwends dit jaar. Weinig trends (geen TikTok-challenges of -muziekjes bijvoorbeeld), weinig experimenteels. Ook hier: same old, same old.

De grootste teleurstelling dit jaar is John Lewis. Vakwerk. Maar nothing special. De absolute winnaar? Amazon wat mij betreft. Spot on. Met Walkers, Coca Cola, Argos en Lego daar kort achter. En vooruit, Disney ook, omdat ie zo mooi gemaakt is. En om Mickey natuurlijk. En Willie Nelson alleen verdient ook een ereplaats. Happy holidays!

 

Dit artikel verscheen eerder op MarketingTribune.

 

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
9