5 essentiële zaken die je NU met je contentmarketingbureau moet bespreken
Begrijp je contentmarketing? Goed. Think again. En ga eens na of je deze 5 elementen hebt afgetikt met je bureau. Zo voorkom je dat je contentmarketingstrategie niet het bereik en…
Begrijp je contentmarketing? Goed. Think again. En ga eens na of je deze 5 elementen hebt afgetikt met je bureau. Zo voorkom je dat je contentmarketingstrategie niet het bereik en aantal leads oplevert waarop je hoopte.
KPI’s: don’t settle for less
Niet meer dan logisch dat KPI’s voorbij komen als je met je bureau praat over doelen en ambities. Toch? Niet echt. Het wordt vaak helemaal niet besproken. Want het is lastig. En de ‘kpi-discussie’ is nog lang niet klaar. Dus hopelijk begint niemand erover. De discussie uit de weg gaan, kán echt niet meer. Alhoewel we nog steeds niet het antwoord hebben op alle kpi-vragen, zijn we verder dan ooit. En niet alleen als klant wil je – terecht – kunnen zien of je marketingbudget bijdraagt aan je doelstellingen, ook als bureau moet je je durven én willen laten afrekenen.
Online optimalisatie. En dat is niet alleen seo
Hierbij kun je je afvragen: is dit niet standaard bij contentcreatie? Ja en nee. Ja, want elke blog en elke infographic wordt seo-proof gemaakt. Geschreven voor de doelgroep, met een helder einddoel voor ogen. Nee, want A-B testen is een techniek. Koppen die vandaag klikken, klikken morgen niet. Je doelgroep reageert continu op content, op Facebook weer anders dan op je site. Online optimalisatie is een noodzaak. Een skill die je inzet bij alles wat je creëert voor online. Zonder deze technieken, ga je het lastig krijgen bij contentdistributie en bij conversie.
E-mailmarketing: not without
Niets nieuws. Wel belangrijker. Was het voorheen een van de vehikels om content te verspreiden, nu is het een van de belangrijkste. Te vaak hebben bureaus geen toegang tot de database van klanten. Of wordt er een nieuwsbrief gestuurd waarin content ‘niet mee mag’. Of is ‘ie niet geoptimaliseerd. Nog erger: er is helemaal geen nieuwsbrief. Feit is, een nieuwsbrief is een van de beste manieren op je content direct bij je doelgroep krijgen. Mits goed uitgevoerd natuurlijk.
Content die leads oplevert
Sommigen bedoelen met inboundmarketing en contentmarketing hetzelfde. Begrijpelijk, maar ik zie het als een aparte techniek. En die verdient aandacht. Vijf jaar geleden spraken klant en bureau niet over leads in combinatie met content. Zodra ‘sales’ en ‘communicatie’ in één zin werden genoemd, zocht iedereen dekking. Zij haatten elkaar. Niet meer. Ze kunnen elkaar best goed gebruiken. Content levert leads op, als je daar juiste technieken voor inzet. Inbound dus.
Advertising: noodzakelijk voor groot bereik
‘Vroeger’ hadden wij als bureau het over sponsored partnerships. No more. We durven nu te praten over advertising. Of: ‘paid’. Want daar is niks mis mee, als je het maar doet met goede content. Onder advertising vallen partnerships, SEA én social advertising. Volwassen onderdelen waarover we onze klanten adviseren. Bereik is nou eenmaal gi-ga belangrijk. Waren we eerst huiverig over paid en bleef het bij praten met uitgevers over sponsored contentdeals (die overigens vaak eindigden in gesteggel over invloed, zeggenschap over content, etc.), reserveren we nu budget voor inkoop, zitten we zelf aan de knoppen én werken samen met mediabureaus.
Meer handvatten nodig om je contentmarketingstategie te bepalen? Bekijk ons Grote Plaatje. Dat gebruiken wij om contentmarketing aan ‘de wereld’ uit te leggen. Niet nieuw, wel heel handig. En na anderhalf jaar hebben we ‘m eens opgefrist. Met extra aandacht voor: kpi’s, online optimalisatie, inbound- en e-mailmarketing en advertising.
Klik voor een grotere weergave: