25 apr 2014 / LVB

Contentmarketing en het PEC-effect

Mooie tak van sport, dat contentmarketing. Tenminste, als je het goed doet. Maar hoe vertel je een goed verhaal nu goed? Heel simpel: als je het anders doet. Anders? Ja,…

LVB

Mooie tak van sport, dat contentmarketing. Tenminste, als je het goed doet. Maar hoe vertel je een goed verhaal nu goed? Heel simpel: als je het anders doet. Anders? Ja, anders! Dan ben je onderscheidend. Dan val je op. En bereik je meer. Je krijgt mensen in beweging en gedaan wat jij graag gedaan wilt hebben.

Neem mijn passie voetbal. PEC Zwolle speelde de bekerfinale Ajax compleet van de mat. Hoe? Door het anders te doen. Anders dan anderen. Bijna elke andere club had ontzag gehad voor Ajax, was in zijn schulp gekropen, had Ajax proberen op te vangen en had geloerd op een counter. Of zoiets. PEC niet. PEC besloot vanaf het beginsignaal te stormen. Ajax compleet af te jagen en bij balbezit met snel en flitsend combinatievoetbal vol in de aanval te gaan. Het resultaat: een overtuigende 5-1 winst.

Contentmarketing en PEC Zwolle

De strijdwijze van PEC vergt een ijzeren discipline, spelers die voor elkaar door het vuur gaan. Daarin heeft de coach, Ron Jans, een belangrijke rol gespeeld. Nu zul je zeggen, hoe groot kan de invloed van een trainer zijn? Want, een trainer is maar een trainer en die zeggen toch allemaal zo ongeveer hetzelfde. En daarbij, een trainer die elke dag voor dezelfde groep staat, hoe krijgt die zijn spelers zo in beweging dat ze precies doen wat hij wil? Inderdaad door het anders te doen. Wat deed Ron Jans dan anders? Zijn wedstrijdbespreking bestond uit korte videoboodschappen – mooi staaltje contentmarketing trouwens. Voor elke speler had hij een peptalk op video. Ingesproken door een familielid van die speler. Vaders, moeders, broers, zussen, partners, kinderen van over de hele wereld, van Zuid-Afrika tot Nieuw-Zeeland tot Nederland, ze motiveerden de spelers van PEC. Ron Jans had het goed begrepen: als je doet wat iedereen doet, krijg je wat iedereen krijgt. Vandaar zijn onderscheidende aanpak en het grootse bereik.

Door Günther Robben, redacteur en content marketeer bij LVB Networks

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4