‘Contentmarketing helpt ons ggz-taboes te doorbreken’
De ene helft van Nederland praat de andere helft een depressie aan. De andere helft van Nederland heeft geen oog voor de depressie van de één. Volgens ggz-kliniek U-center was…
De ene helft van Nederland praat de andere helft een depressie aan. De andere helft van Nederland heeft geen oog voor de depressie van de één. Volgens ggz-kliniek U-center was het de hoogste tijd voor een mediacampagne gericht aan werkgevers en werknemers. Michael Bouman van U-center over de rol van content in dat offensief.
“Begin dit jaar hebben we een mediacampagne gevoerd om het probleem van depressie op het werk aan de kaak te stellen. Het verzuim is groeit namelijk, en dat is slecht voor werkgever en werknemer. Wij zijn ervan overtuigd dat dit te veranderen is, met heldere en vindbare content. Content kan kennis verspreiden en helpen om taboes rond psychische problemen te doorbreken.
Media-aandacht
Media-aandacht moest ons op weg helpen. Als mensen iets lezen in de krant of zien op tv, is de kans groot dat ze vervolgens gaan googelen voor meer informatie. Daarom initieerden we een onderzoek naar de opvattingen van Nederlandse werknemers over depressie. Daaruit bleek dat het probleem van depressie op de werkvloer weinig wordt besproken en de kans krijgt om verder te groeien. Die boodschap werd goed opgepikt door de media.
Heldere content
Onze boodschap was dat je depressie goed kunt signaleren en goed kunt verhelpen als je er vroeg bij bent. Die boodschap hebben we vertaald naar 6 video’s, gemaakt en geoptimaliseerd door LVB Networks. 3 goed vindbare video’s, waarin een van onze behandelaren uitlegt wat de symptomen van een depressie zijn, hoe je iemand met een depressie kunt helpen en wat er nog meer aan de hand kan zijn. In drie animaties wordt bovendien duidelijk hoe U-center een depressie vaststelt, behandelt en nazorg geeft.
Optimaliseren
Om te zorgen voor maximaal effect, hebben we onze video’s steeds gedeeld, onder meer via ons Twitter-kanaal dat LVB Networks onderhoudt, overal op onze website geplaatst en meegenomen in onze nieuwsbrief voor doorverwijzers. De video’s zijn SEO-geoptimaliseerd voor goede vindbaarheid binnen Youtube en Google en ons internetmarketingbureau heeft ze onder de aandacht gebracht in een Adwords-campagne. Wie in februari zocht op zoekwoorden rond depressie, kwam daardoor consequent op onze website of bij onze video’s uit.
Fundament
Op de korte termijn merkten we dat er veel kwalitatief verkeer naar onze website kwam. Dat is mooi. Maar wat we nog belangrijker vinden, is dat we met een kwalitatief goede videoreeks een fundament hebben voor de toekomst. In de komende jaren kunnen we daar werken aan een bron van betrouwbare en toegankelijke informatie over psychische problemen. Daarmee verbeteren we onze vindbaarheid én maken we een verschil voor kwetsbare mensen.”
Michael Bouman is binnen U-center verantwoordelijk voor communicatie
U-center is opdrachtgever bij contentmarketing bureau LVB Networks