Commerciële zorginstellingen niet actiever in content marketing dan ziekenhuizen
Begin dit jaar heeft LVB Networks een kwantitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd om te inventariseren in welke mate zorginstellingen content marketing inzetten. Het onderzoek is uitgevoerd onder vijftien zorginstellingen: zorgverzekeraars, ziekenhuizen en…
Begin dit jaar heeft LVB Networks een kwantitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd om te inventariseren in welke mate zorginstellingen content marketing inzetten. Het onderzoek is uitgevoerd onder vijftien zorginstellingen: zorgverzekeraars, ziekenhuizen en privaatklinieken. Volgens de studie wordt content marketing via tien media gevoerd (o.a. online blogs, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube). Enigszins opmerkelijke bevinding is dat privaatklinieken en zorgverzekeraars in gelijke mate content marketing toepassen als ziekenhuizen. Door het commerciële karakter van privaatklinieken en zorgverzekeraars was de verwachting dat zij actiever zouden zijn.
Het onderzoek laat zien dat de onderzochte zorginstellingen wel blogs schrijven en Twitter inzetten maar hier niet op actieve wijze gebruik van maken. Een instelling is als actief aangemerkt, wanneer het minimaal drie tweets of blogberichten per week plaatst. Vanuit het commerciële oogpunt van privaatklinieken en zorgverzekeraars is het opmerkelijk dat zij deze kans onbenut raken om met hun doelgroep(en) te communiceren.