Campagnes met lef
Ooit kreeg een examenleerling ergens in Nederland een 10 voor z’n opstel Nederlands. Dat zullen er wel meer zijn geweest hoor ik u denken. En inderdaad. Het onderwerp van het opstel was ‘wat is lef’?

Wat hier zo bijzonder aan was – en wat me altijd is bijgebleven – was dat de leerling volstond met het inleveren van z’n opstel dat slechts drie woorden bevatte: ‘Dit is lef’. Durf dat maar eens aan op je eindexamen.
Los durven laten
Het zegt veel over hoe lef je creativiteit naar nieuwe plekken kan brengen. Soms is er maar een kleine twist in je denken nodig om nieuwe kansen te ontdekken. En te creëren. Bij het bedenken van creatieve campagneconcepten is dat niet anders. Moed om geijkte richtingen en vaste denkpatronen los te laten. De durf om buiten een bepaalde markt- of businesscontext om te denken levert veelal niet alledaagse en spannende ideeën op. En, toegegeven, niet altijd even haalbaar. Maar deze denkwijze kan wel de brandstof zijn om op door te bouwen totdat dat ene onweerstaanbare en winnende campagne-idee op papier staat.
De kracht van een goed creatief concept zit ‘m vaak in het niet-alledaagse. In het onverwachte. Wie in het huidige medialandschap als merk door de clutter wil breken zal een flinke dosis lef moeten leggen in creativiteit. Lef in creativiteit leidt tot zichtbaarheid en impact.
Een campagne met lef
Lef toonden ook de bedenkers van de campagne ‘Ouders van Verongelukte Kinderen’ uit België. Tijdens het ‘weekend zonder alcohol’ overhandigde de politie tijdens alcoholcontroles in het hele land sleutelhangers met de namen van acht verschillende jonge verkeersslachtoffers aan positief blazende bestuurders. Betrapte bestuurders kunnen hun sleutelhanger achteraf omruilen voor een online verkeerscursus bij een instituut. Tijdens die cursus wordt dieper ingegaan op de gevolgen van alcohol op rijgedrag. Zonder lef had dit briljante idee nooit het levenslicht gezien.
Campagnes met lef. Dat is waar wij in geloven. Lef opent deuren die anders gesloten blijven. Lef is de weg voorwaarts.