Bloggen? Zo moet het niet!
Bloggen is leuk, bloggen is zinvol, bloggen moet je doen. Daarover zijn we het waarschijnlijk wel eens. Maar een blog is niet automatisch een succes. 8 dingen die je vooral…
Bloggen is leuk, bloggen is zinvol, bloggen moet je doen. Daarover zijn we het waarschijnlijk wel eens. Maar een blog is niet automatisch een succes. 8 dingen die je vooral niet moet doen.
1. Schrijf alles op wat je over het onderwerp weet.
Zo zien alle lezers dat jij de absolute expert bent op dit gebied. Helaas haakt 90 procent af als na de eerste regels als blijkt dat je geen duidelijk punt hebt en veel te breedsprakig bent. We hebben nog meer te doen!
2. Gebruik zoveel mogelijk vaktermen in één zin.
Natuurlijk, voor jou en je directe collega’s is het gesneden koek. Bovendien vind je het behoorlijk infantiel om alles uit te leggen. Maar vergeet niet dat je doelgroep een stuk minder ingevoerd is dan jij. Heeft hij wél dezelfde expertise als jij, dan is jouw blog voor hem waarschijnlijk niet interessant. Kortom: kijk kritisch naar je eigen tekst en pas je aan. Ook al kost het je twee keer zoveel tijd.
3. Begin met een inleiding, gevolgd door de kern van je verhaal en sluit af met een conclusie.
Een mooie opzet voor een wetenschappelijk artikel, maar daar hebben we het hier niet over. We willen een blog, een online snack waarvan je iets opsteekt, dat je wakker schudt of om een andere reden de moeite van het lezen waard is. Wees dus vanaf zin één relevant en val niet in herhaling.
4. Wees zo grappig mogelijk.
Deze denkfout kom je vaak tegen, ook in columns. De schrijver bedoelt het goed en heeft ongetwijfeld gniffelend achter zijn laptop gezeten, maar meestal hebben zijn grappen en woordspelingen niet het gewenste effect. Het komt niet over of slaat de plank net mis. En is vaak tenenkrommend.
5. Gebruik alleen maar korte zinnen.
De schrijver bij wie je dit fenomeen ziet, heeft waarschijnlijk ooit een schrijfcursus gedaan. Les 1: schrijf begrijpelijk en houd je zinnen zo kort mogelijk. Mijn advies: overdrijf het niet. Afwisseling zorgt voor een veel prettiger leesritme en voorkomt dat het echt Jip en Janneke wordt.
6. Om misverstanden te voorkomen: lange zinnen zijn geen must.
Als je te veel komma’s, haakjes en gedachtestreepjes nodig hebt, is het tijd om wat vaker een punt te zetten. Het is echt niet nodig om alle informatie die bij elkaar hoort in één zin te vatten. Na de punt gaat de tekst gewoon verder.
7. Wees royaal met chique woorden als echter, indien, vooralsnog en daarentegen.
Need I say more? Houd het simpel.
8. Maak zoveel mogelijk reclame voor je bedrijf (of voor jezelf, als je ZZP’er bent).
Waarschijnlijk schrijf je je blog met een doel: autoriteit claimen, laten zien dat je expert bent. En dat werkt prima, als je verhaal goed is. Jouw naam, functiebeschrijving en bedrijfsnaam doen de rest. Expliciet benoemen hoe goed je bent, werkt averechts.
Veel plezier met schrijven!