22 mrt 2013 / LVB

Blijf zichtbaar na Facebook’s timeline-update

Facebook gooit binnenkort de vertrouwde timeline radicaal om. Wat moet je doen om straks succesvol met je klanten te blijven communiceren? Hoe blijf je zichtbaar? Twee weken geleden kondigde Mark…

LVB

Facebook gooit binnenkort de vertrouwde timeline radicaal om. Wat moet je doen om straks succesvol met je klanten te blijven communiceren? Hoe blijf je zichtbaar?

Twee weken geleden kondigde Mark Zuckerberg ‘de grootste verandering in de timeline in het zevenjarig bestaan van Facebook’ aan. Hierdoor wordt het nog meer dringen in de timeline van je fans. We hebben de screenshots geanalyseerd. De moraal van het verhaal: de kracht van je afbeeldingen gaat nog meer dan voorheen je zichtbaarheid bepalen.

Introductie van nieuws-feeds
Een statusupdate met een gerelateerd plaatje is niet meer voldoende. De begeleidende tekst wordt bijzaak in de nieuwe vormgeving, het draait om de afbeelding. Een succesvolle statusupdate bestaat straks dus uit sprekend beeld dat veel geliked wordt en een hoop comments oplevert. Facebook introduceert namelijk ook verschillende nieuwsfeeds. De gebruiker krijgt niet alleen zijn complete timeline in beeld, maar waarschijnlijk vooral verschillende lijsten – close friends, most recent, following of een zelfgemaakte lijst. Een bedrijfspagina wordt automatisch ingedeeld in de feed following. Het zal geen verbazing wekken dat dit niet de bestbekeken categorie zal zijn. Daardoor is de kans groot dat de berichten van jouw pagina onopgemerkt blijven.

Hoe komt jouw Facebookpost dan toch onder de aandacht?
Aantrekkelijke afbeeldingen zijn de sleutel. Afbeeldingen die mensen willen liken, waarop ze willen reageren en die ze willen delen. Op deze manier kom je namelijk in de nieuwsfeeds. En dáár kijken mensen wél naar. Een reactie op een bericht kan leiden tot een weergave in de ‘close friends’-feed of in de categorie ‘most recent’ bij vrienden van je fans. Enkel zenden is geen optie meer voor pagina’s op Facebook. Wij roepen het al een tijdje, maar met deze update is er geen ontkomen meer aan: interactie is van levensbelang om zichtbaar te worden op Facebook. Ga dus actief aan de slag met het opmaken van afbeeldingen om je boodschap over te brengen en zorg dat je fans willen reageren op je posts.

Nog even op een rijtje

  • In de nieuwe timeline introduceert Facebook verschillende nieuwsfeeds.
  • De prioriteitsvolgorde van de feeds is: ‘close friends’, ‘most recent’ en ‘following’.
  • Een bedrijfspagina wordt straks automatisch ingedeeld in de feed following.
  • Om zichtbaar te worden, zijn afbeeldingen een sleutel tot succes.
  • Afbeeldingen die veel geliked, gedeeld en becommentarieerd worden, krijgen prioriteit. Daardoor komt je statusupdate in ‘close friends’ of in ‘most recent’ en blijf je zichtbaar voor fans.

Peter Dommerholt is digital consultant bij LVB Networks

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
8