15 mrt 2013 / LVB

Tip: Content met een beperkte scope converteert beter

Speciaalzaken vechten in de winkelstraat voor hun leven, maar groeien op internet als kool. In hun vindbaarheid schuilt een ultieme les voor content marketeers: een duidelijk omlijnde content property leidt…

LVB

Speciaalzaken vechten in de winkelstraat voor hun leven, maar groeien op internet als kool. In hun vindbaarheid schuilt een ultieme les voor content marketeers: een duidelijk omlijnde content property leidt tot betere vindbaarheid. En business.

Kent u Coolblue? Waarschijnlijk niet. Amper branding, geen poespas, maar 220 gespecialiseerde webshops die allemaal hun eigen naam hebben. Van laptopshop.nl, tot papiervernietigerstore.nl, tot broodroostercenter.nl. De url’s klinken nergens naar, maar je weet als consument precies wat je krijgt. Want wie tegenwoordig een papiervernietiger wil kopen, zoekt in Google op ‘papiervernietiger’. Het is helemaal niet vanzelfsprekend dat de zoektocht begint op de site van Staples of Wehkamp. Coolblue weet dat, en werkt dus omgekeerd. Al zijn webwinkels zijn gebaseerd op het zoekgedrag van consumenten. Heel verfrissend, dat Coolblue. En een lichtend voorbeeld voor contentmarketeers.

Krachtige content property = een duidelijke belofte

In feite doet Coolblue met webshops wat contentmarketeers moeten doen met corporate content. Die laatsten verkopen dan wel geen stofzuigers, maar de overweging die leidt tot succes is dezelfde. Elke hypergespecialiseerde webshop van Coolblue is namelijk ook een enorm krachtige content property – een duidelijk afgebakend onderwerp waarover je relevante content produceert. En, heel belangrijk, die is ingegeven door een grondige zoektermanalyse – en dus de interesses en behoefte van klanten of prospects. Hoe smaller die content property is gedefinieerd, hoe beter vindbaar hij is op het web, hoe duidelijker het aanbod voor de klant en des te effectiever hij converteert naar business – of dat nu de aankoop is van een stofzuiger, de inschrijving voor een webinar of het downloaden van een whitepaper.

Te brede scope is onduidelijk en verwatert snel

Als we deze wetten gaan naleven, dan definiëren we een content property altijd smal. ‘Alles over dijken en bruggen’ in plaats van ‘samen een betere wereld maken’. De praktijk leert dat smal veel beter werkt dan breed. Het is bovendien een enorme klus om over een breed thema content te produceren zonder dat de grote lijn verloren gaat. Daarom moet alle content die je produceert heel beperkt in scope zijn, en rondom een erg beperkt thema gegroepeerd. Stofzuigershop doet het beter dan (online) warenhuizen. De vele gespecialiseerde webshops van Coolblue doen het beter dan de generalisten. Wie daarover twijfelt, moet maar eens googelen op ‘Megapool’.

Gerben Bossenbroek is PR & Social media adviseur bij LVB Networks

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
8