02 jul 2012 / LVB

Beautycase Helden van de Weg: van content naar conversie

Branded content, content property, crossmediaal. Mooie termen, maar werkt het eigenlijk? Jazeker. Ons concept Helden van de Weg voor Route Mobiel en Care Schadeservice is een uitgesproken beautycase. Leuke content…

LVB

Branded content, content property, crossmediaal. Mooie termen, maar werkt het eigenlijk? Jazeker. Ons concept Helden van de Weg voor Route Mobiel en Care Schadeservice is een uitgesproken beautycase. Leuke content voor de kijker, harde resultaten voor de sponsoren.

Je rijdt over een snelweg, laten we zeggen: A12 richting Den Haag. Aan gene zijde van de vangrail zie je een team bonkige bergers een gecrashte Fiat Panda optakelen. Stukje verderop stelt een sympathieke pechhulpverlener een aangeslagen mevrouw gerust. Wat doe je dan? Tuurlijk, gas van het pedaal. Want: herkenbaar en interessant. Het is de propositie van ons contentconcept Helden van de Weg. Met ontzettend leuke en relevante content een kijkersfile creëren op televisie, programmasite, Facebook  en Twitter.

De match
De match is perfect. Aan de ene kant: het publiek. Dat wil languit op de bank in de kijkersfile kunnen liggen. Om mee te leven en te leren hoe het een vergelijkbare situatie voorkomt. Aan de andere kant: de merken Care Schadeservice en Route Mobiel. Zij willen de relevantie van hun diensten bewijzen. Care wil namelijk thought leader worden op de Nederlandse particuliere markt voor schadeservice, terwijl Route Mobiel uit is op een positievere merkbeleving, meer zichtbaarheid van het merk en autoriteit op het gebied van veilig rijden.

Het bereik
Via RTL7 (zaterdag om 19.00 uur en zondag ná Formule 1) bereiken we met elke aflevering minimaal een half miljoen mensen. Door de gehele serie zijn dat er een paar miljoen. Daarnaast is het bereik met name via Facebook enorm:
• Binnen 6 weken ging Helden van de Weg van 0 fans naar bijna 5.000 fans.
• Het totaalbereik per week was tussen de 1.000.000 en 1.500.000 facebookers.
• De mate van interactie kwam neer op 31 (aantal reacties en likes gedeeld door het aantal posts en aantal fans). Ter vergelijking: De Coen en Sandershow van 3fm staat in de TOP 10 met een mate van interactie van 48,6. Volgens onze social media expert zegt dat nog veel meer dan het aantal likes.

De conversie
Wat zegt dit nu precies over toegevoegde waarde? Route Mobiel zag een sterke toename in het aantal klanten tijdens en vlak na de uitzendingen van HVDW. Er liepen op dat moment geen andere campagnes. Wij lieten bovendien een onderzoek uitvoeren. Daaruit bleek dat:
• 52% van de respondenten voor het programma niet bekend was met Route Mobiel.
• 26% van de respondenten meer te weten is gekomen over Route Mobiel.
• 64% van de respondenten voor het programma niet bekend was met Care Schadeservice.
• 37% van de respondenten meer te weten is gekomen over Care Schadeservice.

Van content naar conversie
Zo werkt het dus. Claim een contentdomein. Kijk goed welk domein een ‘match’ vormt tussen het eigen verhaal en de wensen van de consument. Creëer eerst ontzettend leuke en relevante content. Ga daarna stap voor stap de dialoog aan. Zijn de consumenten binnenboord, vooral in een social media-omgeving, laat je dan op een relevante manier als merk gelden. Met toegevoegde waarde. Uiteindelijk win je niet alleen aan merkbekendheid, maar lukt het ook om concreet nieuwe klanten binnen te halen.

Door Aart Lensink
Creatief directeur LVB Networks

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
9