20 jan 2016 / LVB

Aart Lensink in Het Financieele Dagblad: hoe ga je om met de contentberg?

Aart Lensink zegt in de krant dat hij een overdosis van wat hij ‘me-too content’ noemt ziet. ‘Tien verzekeraars die met precies dezelfde content op de proppen komen. Het erge…

LVB

Aart Lensink zegt in de krant dat hij een overdosis van wat hij ‘me-too content’ noemt ziet. ‘Tien verzekeraars die met precies dezelfde content op de proppen komen. Het erge is: het gaat gewoon door. Merken zijn niet te houden. Ze willen vooral méér content. Wij proberen dat af te remmen.’

‘Dankzij internet publiceren bedrijven, zonder tussenkomst van oude media, een overstelpende hoeveelheid video, blogs, whitepapers, mini-docu’s en andere content. Ooit heette dat bedrijfsjournalistiek of advertorial, nu schermen de makers met termen als branded content, contentmarketing, customer media, storytelling of native advertising’.

In de Verenigde Staten wordt al alarm geslagen over de ‘content shock’, anderen hebben het over ‘information overload’ en ‘infobesitas’. De wereldwijde contentindustrie groeit al jaren met dubbele cijfers. Die is nu, volgens een rapport van het Amerikaanse mediaonderzoeksbureau PQ Media, $145 mrd groot en zal doorgroeien naar meer dan $300 mrd in 2025.

‘Wij hebben het hier over de contentberg’, zegt Aart Lensink van contentbureau LVB Networks in Amersfoort. Hij ziet overdoses van wat hij ‘me-too content’ noemt. ‘Tien verzekeraars die met precies dezelfde content op de proppen komen. Het erge is: het gaat gewoon door. Merken zijn niet te houden. Ze willen vooral méér content. Wij proberen dat af te remmen.’

Merken staan volgens Lensink voor de lastige opgave binnen te dringen in de vaste mediagewoonten van klanten en mogelijke klanten. ‘Dan moet je met iets relevants komen en dat lukt veel merken en bureaus niet. Onze oplossing is heel strategisch positie te kiezen en dan content te produceren in een serie. Geen losse flodders.’

Als succesvoorbeeld noemt Lensink de Foodbrigade, een blog dat LVB Networks maakt met de Brabantse horecagroothandel Sligro. Dat richt zich niet, zoals alle andere horecablogs, op culinaire inspiratie. De Sligro-blog gaat over zakelijke slimheid. Daarmee bouwt Sligro met horecaondernemers, die hard werken maar weinig verdienen, een betere relatie op.

Lees het hele artikel op de website van Het Financieele Dagblad (€).

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4