4 tips om de open-rate van je nieuwsbrief te verhogen
Je open-rate verbeteren? De nieuwsbrieven van Foodbrigade worden met een gemiddelde openingsratio van 49,9% erg goed gelezen. We bekijken welke nieuwsbrieven het best scoren en waarom. Trots zijn we er…
Je open-rate verbeteren? De nieuwsbrieven van Foodbrigade worden met een gemiddelde openingsratio van 49,9% erg goed gelezen. We bekijken welke nieuwsbrieven het best scoren en waarom.
Trots zijn we er wel op, dat de nieuwsbrieven van Foodbrigade door bijna de helft van de ontvangers worden geopend. Volgens e-mailverstuurder Mailchimp mag je als e-mailmarketeer in je handjes knijpen als je nieuwsbrief een open-rate van 28% heeft. En volgens hun Nederlandse concurrent e-village ligt het percentage mensen dat een nieuwsbrief opent rond de 25,13%.
De moeite waard dus om te kijken naar welke nieuwsbrieven goed gelezen worden, en welke niet. Daarvoor kijk je naar de Confirmed Open Rate (de bevestigde openratio). Die wordt met name beïnvloed door de onderwerpregel van je nieuwsbrief. Hoe lekkerder die is, hoe groter het aantal mensen dat je nieuwsbrief opent.
De best scorende onderwerpregels
We hebben bewust gespeeld met de onderwerpregels van de Foodbrigade nieuwsbrief. Daar kwamen een paar interesse inzichten uit naar voren. Hoewel niet zaligmakend, geven we je hieronder de onderwerpregels die minimaal 10% vaker geopend werden dan gemiddeld.
- 5 verboden horeca-clichés 58,23
- ‘Restaurantweken gaan ten koste van kwaliteit’ 57,97
- 6 valkuilen voor kersverse restauranteigenaren 57,7
- ‘Ik pak je op Iens.nl!’ 56,71
- 8x scoren met ijs op je menukaart 56,35
- Iets minder restaurantweken, a.u.b. 56,14
- Deze restaurants gingen chique ‘all you can eat’: 3x hogere omzet! 55,57
- Waarom deze brasserie in het weekend dicht is 55,46
- ‘Desserts zijn niet langer een ondergeschoven kindje’ 55,37
- ‘Tafels dekken is helemaal niet gastvrij’ 55,08
4 tips
Als je naar de 10 best gelezen nieuwsbrieven kijkt, zijn daar een paar adviezen uit te destilleren:
1. Gebruik lijstjes met een cijfer
Nieuwsbrieven met een getal worden uitstekend geopend. Naast lijstjes met een cijfer (‘5 verboden horeca-clichés’) hebben we ook geprobeerd het getal in het lijstje uit te schrijven (‘De vijf bizarste kerstgerechten van de wereld’). Conclusie: lijstjes waarin je het getal als nummer opschrijft worden vaker geopend dan lijstjes waarin het getal wordt uitgeschreven.
2. Speel in op een gevoel van ‘davinnik ook!!’ of ‘boooeeeeee!’
Ofwel cheers & jeers, in goed Engels. ‘Restaurantweken gaan ten koste van kwaliteit’ speelt in op de lang levende frustratie onder chefs en horeca-ondernemers dat de opkomst van horecaweken de marges zodanig onder druk zet, dat ze niet de gewenste kwaliteit kunnen leveren.
3. Liever een voorbeeld op de vierkante millimeter dan een algemene waarheid
Dit laatste punt blijkt maar ten dele uit de 10 koppen hierboven. Het volledige beeld zie je als je ook naar de slechtst presterende nieuwsbrieven kijkt. En nee, die zetten we hier niet neer; dat vinden we onaardig tegenover de horeca-ondernemers die soms genoemd worden. Maar wat blijkt: een heel klein, concreet en afgerond onderwerp wordt veel beter gelezen dan een grote algemeenheid. Dus zeg liever ‘3x hogere omzet met chique all you can eat’ dan ‘een ster schept verplichtingen’.
4. Zo-, Hoe- en Waarom-koppen scoren
Kijk maar eens op sites als nrcq.nl, businessinsider.com en huffingtonpost.com (of beter nog: hun Twitteraccounts). Al deze koppen worden maar om één reden gekozen: je móet er bijna op klikken. Ook bij Foodbrigade klikken zo-, hoe- en waarom-mails bovengemiddeld. Ze worden tot 10% vaker dan gemiddeld geopend.
Zelf aan de slag?
Gebruik bovenstaande inzichten om je eigen nieuwsbrieven beter gelezen te krijgen. Of bel me op 033 422 0080: ik kijk met plezier met je mee.