06 mei 2021 / Social

4 tips om containerbegrippen in persberichten te vermijden

Geregeld komen ze voorbij; persberichten die minstens tien containerbegrippen bevatten. Vaak is dit alleen maar meer van hetzelfde. Enige voordeel: je bingo-kaart is in no time vol.

Daniëlle Vreeken

Juist wanneer je bewust de spotlights opzoekt om jouw verhaal te verkondigen, moet je dit moment aangrijpen om je onderscheidend vermogen te laten zien. 4 tips om containerbegrippen te omzeilen.

Tip #1 benoem wat je écht bedoelt

Jargon en containerbegrippen liggen soms dicht bij elkaar. Zo wordt er in ons vak maar wat vaak gesproken over purpose, een holistische aanpak en thought leadership. Begrippen waarvan we heus wel weten wat ermee wordt bedoeld. Maar die stilletjes aan hun inhoud beginnen te verliezen, doordat ze te pas en te onpas worden gebruikt.

Benoem daarom wat je écht bedoelt als je een dergelijk begrip wilt gebruiken. Wil je jezelf positioneren als de LinkedIn-expert? Zeg het. Beslaat jouw propositie het volledige spectrum van onderwerp Y? Benoem het – en maak daarbij gelijk concreet wat dat volledige spectrum exact behelst. Zo voorkom je dat je de zoveelste bent met een ‘holistische aanpak’. Extra tip: leg eens uit aan je buurvrouw / opa / schoonvader / kind wat je doet. Dan laat je vage terminologie vanzelf achterwege.

Tip #2 kies elk woord zorgvuldig

In het verlengde van concreet benoemen wat je bedoelt, is het raadzaam goed na te denken over wat je precies wilt zeggen. Weeg elk woord daarom zorgvuldig af. Dekt het de lading? Is het concreet genoeg? Kan het misschien toch iets scherper? Of explicieter?

Zo niet? Herformuleer! Dit dwingt je om tot de kern te komen. En voorkomt dat je naast containerbegrippen, in de valkuil van opvulwoorden trapt. Denk hierbij aan woorden als: even, nog, eigenlijk, heel, gewoon en veel. Wanneer je elk woord zorgvuldig kiest, kom je uiteindelijk tot een concrete en inhoudelijke boodschap.  

Tip #3 maak gebruik van beeldspraak

Beeldspraak is een krachtig middel. Liefst zo gekozen dat lezers zich er meteen een voorstelling bij kunnen maken. Met treffende beeldspraak kun je je creativiteit de vrije loop laten. Overdrijven is geoorloofd. Als de vergelijking maar spot on is. Daarmee kun je direct aantonen dat jij je onderscheidt van je concurrent.

Dus, maak je hét verschil op het nakomen van deadlines? Benoem het net anders, zoals door te zeggen dat je altijd een dag vóór de deadline levert – en zorg vervolgens dat je dit ook waarmaakt. Excelleer je op het gebied van cijfers? Zeg dan dat zelfs Isaac Newton jou nauwelijks kan bijbenen.  

Pas overigens wel op dat je niet vervalt in een overdaad aan beeldspraak. Dit kan je boodschap onnodig wollig maken. En sla je de plank juist faliekant mis.

Tip #4 zorg voor een kritische tegenlezer

Tot slot, laat je tekst altijd tegenlezen. Het liefst door je meest kritische collega, waarvan je weet dat je een bak feedback kunt verwachten. En je gegarandeerd weer moet sleutelen. Mocht je je onverhoopt toch schuldig hebben gemaakt aan het gebruiken van een containerbegrip, zal diegene deze er zeer waarschijnlijk uitfilteren. Met een parel van een tekst als eindresultaat!

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4