Hoe gemeente Den Haag met contentmarketing de strijd aangaat met zwerfvuil.

Gemeentes kunnen het afvalprobleem, dat dankzij het massaal thuis zijn en blijven van Nederlanders alleen maar groter wordt, niet alleen aanpakken. Het is een gedeelde verantwoordelijkheid van gemeente, inwoners en bezoekers. Door samen te werken kunnen ze het straatbeeld veranderen en schoon houden. Maar hoe bereik je nou de inwoner? En maak je hen bewust van het probleem zonder belerend te zijn? Deze vraag hield ook gemeente Den Haag bezig.

Crossmediale contentcampagne met ludieke lancering

Met de prikkelende campagne: ‘Schoon, doen we toch gewoon?’. Een crossmediaal concept  dat bestaat uit diverse contentuitingen en zeer gerichte targeting op de inwoners van de stad. De kern van de campagne: Hagenaars bewustmaken van het afvalprobleem én het aanzetten tot actie.

Ludieke lancering

Om de campagne te lanceren en in de juiste context te plaatsen is er ludieke video verspreid via de social media kanalen van de gemeente. De video liet zien dat de gewenste sociale norm, afval hoort in de container, nog onvoldoende werd uitgedragen door de inwoners van Den Haag.

Inspirerende content

Omdat het afvalprobleem een gezamenlijke verantwoordelijkheid is, is het van belang om niet alleen te laten zien wat een gemeente hieraan doet, maar juist wat de inwoners en ondernemers er zélf aan kunnen doen. Voor Den Haag hebben wij dit vertaald naar het video format Afvalaanpakkers met als afdronk: dit doet de stad voor jou, wat doe jij? In Afvalaanpakkers vormen participatie en wederkerigheid de vertrekpunten. Het format is gebouwd rondom de helden die we in dit format betitelen als ‘de afvalaanpakkers’. Zij dragen het format. Met hun aanstekelijke enthousiasme en hart voor het werk dat ze doen, zorgen zij ervoor dat je als kijker trots kan zijn op de helden uit deze video’s.

Nu de doelgroep bereikt is, willen we hen verleiden nog meer betrokken te raken bij het afvalprobleem. Daarom is een serie informatieve en inspirerende artikelen gecreëerd in samenwerking met de gemeente. De artikelen zijn geplaatst op de campagne landingspagina Door gebruik te maken van gerichte social advertising op Facebook en Instagram zijn de artikelen onder de aandacht gebracht bij de doelgroep.

Burgers activeren

Het uiteindelijke doel van de campagne is om de burger daadwerkelijk aan te zetten tot een (offline) actie. Dat hebben we gedaan met de campagne hashtag #schoondoenwegewoon. Deze is gedurende de campagne geladen en in de laatste fase ingezet om burgers op te roepen hun eigen actie te delen. Wat doen zij voor de stad en het afvalprobleem? Dat heeft geleid tot vele leuke reacties en spontane schoonmaakacties van betrokken inwoners.

Sprekende resultaten

Met de campagne hebben we op dit moment maar liefst 370.000 inwoners van Den Haag bereikt via de social kanalen van de gemeente met in totaal 1,7 miljoen impressies. Daarnaast zijn de video’s op YouTube 80.000 keer bekeken met een uitkijkpercentage van 56 procent. De campagne draagt daarbij mee aan meer betrokkenheid van de inwoners om de afvalproblemen samen met de gemeente aan te pakken.

Ben jij benieuwd naar de hele campagne? Kijk dan op www.schoondoenwegewoon.nl. Of neem contact met ons op.

Over Team Public
Team Public maakt deel uit van Club LVB. We werken binnen LVB vanuit verschillende teams. Rode draad in ons werk is dat we uitblinken in inhoud en die inhoud weten om te zetten in effectieve (content)campagnes. Onze Public-mensen snappen de communicatiewereld van de overheid. Maar ze zijn ook gevormd in de wereld van marketing.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?
Neem dan contact op met Elwin Wientjes; 06 19 67 73 01