CMA & The Drum Nominatie Best Video Series & Best retail content marketing strategy / campaign

Niets te verbergen

Voor wie?

Disciplines

Contentstrategie, Formatontwikkeling, Distributie en conversie, Videomarketing

Eindproduct

Geformatteerde videoserie Niets te verbergen

Wat is er gebeurd?

Vraag

Livera is de beste merkenspeciaalzaak van Nederland op het gebied van lingerie, bad- en nachtmode. Livera wil vrouwen gelukkiger maken door te laten zien, dat mooie, verleidelijke en functionele bodyfashion voor iedere vrouw bereikbaar is, voor ieder figuur en elk moment.

De vraag van Livera aan LVB Networks: bedenk een contentmarketingstrategie waarbij Livera op de juiste manier in beeld komt bij vrouwen van 25-55 jaar, speel in op hun behoefte en maak het spraakmakend.

De belangrijkste doelstelling van de campagne: bereik creëren. De KPI voor deze campagne: bereik 1,4 miljoen Nederlandse vrouwen. Daarnaast is het doel van het format Op je best om de expertise van Livera te laten zien.

Oplossing

LVB Networks ontwikkelde voor Livera een contentmarketingcampagne, bestaande uit 3 contentformats, waarbij we aansluiten bij de behoefte van vrouwen op lingeriegebied.

Uit kwalitatief onderzoek, dat we uitvoerden onder 10 Nederlandse vrouwen, en kwantitatief onderzoek, dat we uitvoerden onder 1.000 Nederlandse vrouwen, bleek wat de Nederlandse vrouw vooral wil: eerlijkheid en echtheid! Eerlijk over je lichaam. Eerlijk over het verhaal daarachter. Eerlijk advies. Echte verhalen. Echte vrouwen.

Onze campagne richt zich dus op echte Nederlandse vrouwen. En daarom laten we dus ook echte Nederlandse vrouwen zien. Vrouwen die trots zijn op hun lichaam. En dat lichaam durven te laten zien.

De formats

  1. In het videoformat Niets te verbergen zetten we vrouwen letterlijk voor de spiegel (en voor de camera). Ze vertellen over hun lichaam. Waar zijn ze blij mee en waarmee niet? Natuurlijk vertellen ze ook hun persoonlijke verhalen. De video’s verspreiden we via de Facebookpagina van Livera, zowel via owned als paid media.
  2. In het videoformat Op je best zetten we dezelfde vrouwen uit Niets te verbergen weer voor de camera. Alleen dit keer geven we ze gericht advies: welke lingerie past het beste bij jouw figuur? De video’s verspreiden we via de Facebookpagina van Livera, zowel via owned als paid media.
  3. In het social format Ontboezemingen zien we op een vaste dag op Facebook en Instagram een ontboezeming (biecht met betrekking tot lingerie/badkleding) van een echte vrouw.

Resultaat

De resultaten zijn spectaculair en boven verwachting! De vooraf gestelde KPI’s (bereik 1,4 miljoen Nederlandse vrouwen) bleken na 2 maanden al gehaald te zijn!

De belangrijkste cijfers van de contentstrategie (resultaten gemeten op 1 september 2017):

  • 3,4 miljoen Nederlandse vrouwen bereikt (uniek bereik)
  • 2 miljoen Facebook-weergaven
  • 15.929 ondernomen acties (likes, comments, shares)
  • Een gemiddelde CTR van 3,2%
  • Nieuwe Facebook-volgers sinds start campagne: 1.513 (+3,5%)
  • Slechts 5.000 paid budget ingezet

Ook mooi: 96% van alle reacties is positief. Slechts 4% van de reacties heeft een negatieve insteek (opvallend: bij de grootste concurrent van Livera, die vooral hele slanke modellen gebruik in de content, is dat net andersom: 5% positief en 95% negatief).

De reacties variëren van ‘Geweldig, geen enkele vrouw of man, meisje of jongen hoeft zich te schamen voor hun lijf’ tot ‘Holy shit, wat ben jij moedig’.

En daarmee is het allerbelangrijkste doel van de campagne gehaald: laten zien dat iedere vrouw trots moet zijn op haar lichaam. De vrouwen die meedoen aan onze campagne hebben dat begrepen. En alle mensen die reageren ook!