Waarom.

Wie is de business lawyer van Nederland? Iemand een idee? Nee? Kijk, daar ligt dus de ruimte voor advocatenkantoor HVG Law. Met het mediamerk Holland Lawyer vult HVG Law een gat op. Want heel veel ondernemers hebben geen juridische achtergrond, geen juristen in dienst en wel een juridische behoefte. Bijvoorbeeld bij onderwerpen als een fusie of overname, bij arbeidscontracten, bij intellectueel eigendom. En de vele blogs van vele kantoren zijn erg goed en erg actueel, maar voor een niet-juridische doelgroep niet te begrijpen. Dat was de analyse die we maakten toen HVG vroeg om het maandelijkse klantmagazine te vernieuwen. We zagen een kans om veel meer te bereiken dan alleen die afgebakende groep klanten.

Oplossing.

Hoe bereik je zo’n doelgroep? Hoe ben je onderscheidend? Een responsive en goed vindbaar contentplatform is de basis van het concept. Een maandelijkse e-mailnieuwsbrief, YouTube, LinkedIn en Twitter zorgen voor online distributie. Twee keer per jaar verschijnt een 36 pagina’s tellend magazine bij relaties op de mat. Holland Lawyer kiest voor ondernemers en bereikt ze in een domein waar het echt telt. Met content die concreet maakt waar het écht wringt voor ondernemers en waar de oplossing ligt. Een consequente onderstroom van blogs over concrete onderwerpen en een bovenlaag van content die werkelijk onderscheidend is. Lange leesverhalen, video’s, achtergrondverhalen, infographics en interviews. Bijvoorbeeld met innovatieve bedrijven die tegen grenzen van wetgeving aanlopen, of met topondernemers die publiekelijk veroordeeld worden zonder dat het feitelijk wordt gestaafd. De pay-off says it all: Op het grensvlak van regels en ondernemersrealiteit. De gedurfde fotografie en het creatieve beeldgebruik maken de belofte verder waar.

Resultaat.

Bezoekers, PR-resultaten en leads zijn graadmeters voor succes. Holland Lawyer haalt duizend bezoekers per dag. Gemiddeld de helft van het aantal bezoekers komt uit zoekverkeer. Zeer opvallend is het verkeer vanuit LinkedIn, vooral door slimme distributie via bestaande netwerken van geïnterviewde ondernemers. Geen toeval, maar een gevolg van beleid. De longread met Roland Kahn maakte op eigen kracht nieuws in Quote en ook andere verhalen werden opgepikt. Dan de leads, altijd een lastige kwestie. Diverse geïnterviewde ondernemers zijn via Holland Lawyer gesprekken gaan voeren met HVG, omdat de inhoud aanknopingspunten gaf voor nieuwe oplossingen. Het verrassendste en meest directe resultaat van Holland Lawyer.