Grand Prix Content Marketing 2019 BRONS Award Content Campagne

Achter de Knoppen

Voor wie?

Disciplines

Full Service
Videomarketing
Marketingstrategie

Eindproduct

Videoserie

Wat is er gebeurd?

Vraag

De algemene ambitie vanuit Nuon-Vattenfall Zakelijke Markt is: de nummer 1 energiepartner van zakelijk Nederland zijn.

De contentstrategie Energiekenners (waar de campagne Achter de knoppen een onderdeel van is) is van start gegaan in 2018, met als belangrijkste doel: awareness creëren in de zakelijke doelgroep. Die strategie was een enorm succes, met CTR-cijfers die ver boven benchmark lagen en met uitkijkpercentages die alle doelstellingen overtroffen.

Dat smaakte natuurlijk naar meer. Niet per se naar nog meer awareness (daar zaten we aan de top van onze kunnen), maar vooral op het gebied van leads. De uitdaging die Nuon-Vattenfall en LVB elkaar gaven: kunnen we deze awareness-campagne zo aanpassen en ombouwen van een awareness-campagne naar een leadgen-campagne, zonder het hart van de oorspronkelijke strategie te verliezen?

Oplossing

Campagne: Achter de knoppen

We kijken letterlijk achter de knoppen bij iconische Nederlandse gebouwen en monumenten. Elk Nederlands bedrijf en elk Nederlands gebouw heeft een verhaal. Voor de schermen (voor de knoppen) is dat verhaal vaak helder en duidelijk: we produceren bier, we organiseren concerten, we maken auto’s. Maar wat gebeurt er achter de knoppen. Wat is er allemaal nodig om de boel draaiende te houden, hoe gaat het in zijn werk? Wat is er technisch allemaal nodig om een voetbalwedstrijd te organiseren, en hoe zit dat met de elektriciteit? Welke slimme oplossingen zijn bedacht, hoe wordt er geld bespaard, hoe wordt er omgegaan met duurzaamheid, etc.

Kern van deze campagne: we laten de doelgroep via entertainment zich meer bewust worden van energie in al zijn vormen.

Resultaat

De resultaten van deze campagne overtreffen de verwachtingen en de doelstellingen.

Het belangrijkste doel van de campagne: leads genereren. Bij de start van de campagne is het doel gesteld: zorg voor 168 leads. Na drie maanden campagne voeren blijken de resultaten ver boven die doelstellingen te liggen. In totaal werden 773 leads binnen gehaald. Een forse stijging ten opzichte van eerdere campagnes dankzij een strategiewijziging en veranderingen in distributie.

  • 8,4 miljoen impressies op alle video-uitingen in alle kanalen (doelstelling: 4,2 miljoen)
  • 921 totaal aantal aan clicks (doelstelling: 21.000)
  • 773 gerealiseerde leads (doel: 168, vier keer overtroffen!)
  • 604 bezoeken campaginapagina (doelstelling: 15.000)
  • CTR: 0,57% (doelstelling: 0,49%)
  • CPC: 1,32 euro (doelstelling: 3,17 euro)
  • Uitkijkpercentage via YouTube:
    – 35% keek documentaire uit
    – 75% kijkt expertvideo’s uit
    – 1,7 miljoen bekeken videominuten

Contact opnemen?
Neem contact met ons op. We praten je graag bij over onze winnende cases en de mogelijkheden voor jouw organisatie.