04 mei 2022 / Social

TikTok: do’s en don’ts voor bedrijven

Onze social media specialist Anouk Teijema geeft je de do’s and don’ts van TikTok gebruiken als bedrijf!

Anouk Teijema

In mijn vorige blog schreef ik over de kansen van TikTok voor marcomprofessionals. Daarin lees je wat het kanaal te bieden heeft, wie de doelgroep is én voor welke organisaties het kanaal interessant is. Nu wil je meer doen met TikTok, leuk! Maar waar begin je? In dit blog vertel ik je meer over het opstarten, vullen én onderhouden van een TikTok-account als organisatie.

Sta stil bij wat je wilt met dit kanaal!

Voordat je een account aanmaakt op TikTok, is het belangrijk om stil te staan bij wat je wilt met het kanaal. Je moet het niet ‘doen om het doen’. Wees je ervan bewust dat als je wat met TikTok gaat doen, je goed nadenkt over wat je wilt met het kanaal. Wat voor soort content wil je verspreiden op TikTok? Welke toon neem je aan op dit kanaal? Als je duidelijk voor ogen hebt hoe jouw TikTok kanaal gevuld gaat worden, kun je aan de slag.

Breed assortiment aan content

TikTok is een kanaal waarop een continue stroom aan video’s wordt uitgeserveerd. Dit leidt tot een breed assortiment aan content. Voor je bedrijf is het verstandig om stil te staan bij de insteek van je video’s: kies je een professionele studio-insteek zoals De Kindertelefoon of ga je met je iPhone-camera aan de slag zoals Stëlz? Er is hierin geen goed of fout, als je maar zorgt dat je consistent bent!

Branding en content design

Zorg dat kijkers van jouw video’s je kanaal gaan herkennen én dat de aanwezigheid op TikTok zo bijdraagt aan merkbekendheid. Gebruik een herkenbare profielfoto, zoals een duidelijk logo. Afhankelijk van de insteek van de content kun je ervoor kiezen om herkenbare stijlelementen te creëren voor de video’s, zoals transitions, een logo of naambalkjes. Zo zijn je video’s herkenbaar wanneer ze bij kijkers voorbij komen op de tijdlijn.

Kickstart van je kanaal

Als je eenmaal weet wat je wilt, is er nog één hele belangrijke tip: grijp de eerste video’s op je kanaal aan om te kick-starten. TikTok helpt je hier namelijk graag bij! Om te toetsen of de content die je plaatst aanslaat op TikTok, zorgt TikTok ervoor dat de eerste video’s die op een account geplaatst worden wat breder worden verspreid, oftewel: een hoger bereik! Afhankelijk van hoe hierop wordt gereageerd door het publiek, zullen volgende video’s beter worden opgenomen in het algoritme.

Do’s en don’ts:

Uiteindelijk is TikTok een kanaal om te leren kennen en zelf te ervaren, maar hierbij nog een aantal do’s en don’ts vanuit mijn ervaring als social mediaspecialist en fanatiek TikTok-gebruiker:

Do’s

  • Scroll dagelijks door TikTok! Zorg dat je weet wat er gebeurt op het platform en voorkom dat je meedoet aan trends of geluiden gebruikt waar je als organisatie beter niet aan mee kunt doen.
  • Zorg ervoor dat je de aandacht van de doelgroep altijd in de eerste 3 seconden van de video trekt. En in lijn hiermee: stop je belangrijkste boodschap dus niet pas aan het eind van de video.
  • Maak gebruik van brand-hashtags in de beschrijving en gebruik #foryou en #voorjou om bereik via de For You-page te vergroten.
  • Ga je het hebben over thema’s als seks, drugs of andere gevoelige onderwerpen? Probeer deze ‘gevoelige’ woorden dan te vervangen door smileys (in beeld, of in de caption). Zo voorkom je dat TikTok van deze video’s verwijdert of beperkt in het algoritme, vanwege de – mogelijk beladen – thematiek.
  • Cancel culture is een fenomeen op social media, waarbij personen of bedrijven worden verbannen wanneer ze iets doen wat niet door de beugel kan volgens het brede publiek. Omdat TikTok ruimte biedt voor allerlei soorten gevoelige onderwerpen, vinden gebruikers het hier nóg belangrijker om respectvol met elkaar om te gaan. Wees je hier dan ook bewust van, wanneer je uitingen plaatst over actualiteiten of maatschappelijke problemen.
  • Maak gebruik van de advertentiemogelijkheden op TikTok! Zo optimaliseer je je zichtbaarheid én bereik bij je doelgroep.

Don’ts

  • Het gebruiken van filters en effecten op TikTok is ‘not done’: de filters op dit platform worden vaak in wat amateuristische content gebruikt. Daar wil je als organisatie van wegblijven. Met ‘filters’ bedoelen we de kleurenfilters die je over een video heen kunt gebruiken, nadat je de video hebt opgenomen.
  • Daarentegen kunnen de effecten op TikTok wel interessant zijn. Effecten zijn de vaak grafisch vormgegeven templates die je kunt gebruiken bij het opnemen van een video. Deze effecten zijn vaak verbonden aan bepaalde trends, dus verdiep je daar goed in voordat je het gebruikt!
  • Vermijd seksuele/grove/aanstootgevende termen in de tekst. TikTok zal het bereik van de content hierom beperken of de video offline halen.
  • Het één-op-één doorplaatsen van bestaande content of advertenties (omdat dit makkelijk en efficiënt is). Content die niet ‘TikTok-proof’ is zal minder goed scoren en slaat minder aan bij de gebruikers.

Vragen?

Ik kan je nog veel meer vertellen over het opstarten, vullen én onderhouden van een TikTok-kanaal voor merken en organisaties. Heb je vragen of ben je benieuwd naar de kansen op TikTok voor jouw organisatie? Neem gerust contact met me op via a.teijema@lvb.nl.  

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4