Hoofd communicatie vreest voor baan
‘Er is geen plaats meer voor je, het spijt ons.’ Hoe lang duurt het nog voordat de eerste exit-gesprekken worden gevoerd met hoofden communicatie? Twintig, misschien wel dertig jaar lang…
‘Er is geen plaats meer voor je, het spijt ons.’
Hoe lang duurt het nog voordat de eerste exit-gesprekken worden gevoerd met hoofden communicatie?
Twintig, misschien wel dertig jaar lang hebben hoofden communicatie een prachtig leven gehad. Met budget van de baas mochten ze aan de buitenwereld, en ook vaak aan de binnenwereld, vertellen hoe het bij het bedrijf ging.
Maar aan alles komt een eind. Nu maakt het hoofd communicatie plaats voor de hoofdredacteur. Die hetzelfde doel krijgt: het wel en wee en de visie van het bedrijf goed uitleggen aan de buiten- en binnenwereld. Maar de hoofdredacteur doet het anders. Hij gebruikt het redactionele wapen. Of nog scherper: het journalistieke wapen.
Voor de huidige generatie hoofden communicatie is het nauwelijks voorstelbaar dat hun tijd van gaan gekomen is. Een hele generatie communicatiewetenschappers is keurig opgeleid en met het handboek Hoofd Communicatie in de hand de arbeidsmarkt opgekomen.
Het wordt nog een hele krachttoer voor de generatie die met een enorme lading communicatiedogma’s nu nog aan de slag is, om de stap te zetten. Want die stap leidt dus naar de functie van Hoofdredacteur.
Wat is het verschil tussen een Hoofdredacteur en een Hoofd Communicatie?
Een Hoofdredacteur (hierna gebruik ik weer gewoon de kleine letter h, want hij is geen God) gaat uit van gewenste communicatie. Een redacteur of journalist is gewend om iets te maken waar de ontvanger op zit te wachten. Je kunt het hoofd communicatie van veel betichten, maar niet dat hij daar de afgelopen twintig jaar in gespecialiseerd is geraakt.
Het hoofd communicatie is hoofd ongewenste communicatie geworden.
Het hoofd communicatie is hoofd ongewenste communicatie geworden. Een zender pur sang. Iemand die iets vertelt in een vorm, op een manier en in een context waar zelden iemand gelukkig van is geworden.
Waar is het fout gegaan?
Het hoofd communicatie heeft de buitenwereld jarenlang genegeerd. En nu negeert de buitenwereld zijn organisatie, omdat er andere wegen zijn die naar die informatie leiden. Het hoofd communicatie wordt links en rechts en van boven en onder gepasseerd. Alle informatie vliegt langs hem heen.
Tijd dus voor het exit-gesprek. De hoofdredacteur – een uitermate lastige persoonlijkheid dus dat wordt wennen voor zijn werkgever – gaat de dienst uitmaken.
De hoofdredacteur zal een streep halen door alles wat door de ontvanger als irrelevante content beschouwd zal worden
De hoofdredacteur is lastig, maar wel eerlijk. Hij zal niet communiceren als hij voelt dat de informatie als ongewenst zal worden ervaren. Hij zal zijn baas vaak de waarheid zeggen en hij zal een streep halen door alles wat door de ontvanger als irrelevante content terzijde zal worden geschoven.
We gaan met ongelooflijk veel plezier het nieuwe tijdperk in. We zullen je maar een klein beetje missen, hoofd communicatie.
Aart Lensink is creatief directeur bij LVB Networks, het grootste bureau voor contentmarketing in Nederland