Coverpraat
Wat verkoopt beter: een sexy Sylvie van der Vaart op de cover, of een slimme Sylvie van der Vaart op de cover? Wat vinden lezers aantrekkelijker: ingetogen fotografie van een…
Wat verkoopt beter: een sexy Sylvie van der Vaart op de cover, of een slimme Sylvie van der Vaart op de cover? Wat vinden lezers aantrekkelijker: ingetogen fotografie van een gerecht, of moet de aardbeiensaus van de pagina afdruipen? Art director Hanneke van der Meer en bladmanager Patrick Severein van LVB Networks zochten antwoord op deze prangende vragen. Patrick doet verslag.
Een goed en leuk initiatief, de eerste Nationale Coverdag. En ik mocht er bij zijn, op 31 mei in De Fabrique in Utrecht. Vooraf werd een dag vol inspiratie beloofd en dat kregen we, vooral van Jacek Utko, Richard Turley (Bloomberg Businessweek) en Patrick Waterhouse (Colors).
De covers vlogen ons om de oren. Soms iets te veel en soms te veel zonder context. Een ander nadeel van de huidige opzet: de parallelsessies. Ik begrijp waarom er hiervoor is gekozen (lekker veel, voor elk wat wils), maar je mist zoveel. Zo had ik heel graag naar Matthieu Slee van Story geluisterd, maar ik kon de verleiding van de Coverjunkie niet weerstaan.
Overall gezien toch een inspirerende dag.
En wat hebben we geleerd?
Als ik over een half jaar aan deze dag terugdenk, wat is er dan blijven hangen?
1 – het brein bepaalt
Al het marktonderzoek ten spijt: het brein bepaalt (volledig onbewust) hoe we reageren op een cover. MRI-onderzoek van Walter Limpens legt onder meer bloot dat het brein liever een cover (in dit geval van Nusport) zonder foto-inzetje heeft. En, nog verrassender, we blijken liever een slimme dan een sexy Sylvie van der Vaart op een cover te willen. Ikzelf denk daar anders over, maar het brein liegt niet!
2 – houd je in
Nooit doen: keiharde porno op foodcovers (te groot, te veel, buiten proportie, niet echt).
3 – inspiratie
Het creatieve brein van Richard Turley (creative director van Bloomberg Businessweek), wat mij betreft het hoogtepunt van de dag. Niet alleen omdat hij zijn beste werk liet zien, maar ook liet zien waar hij niet zo blij mee was (‘This is my worst cover ever’) en hoe hij te werk gaat bij het creëren van een cover. Google hem en zijn werk om écht geïnspireerd te raken. Of lees zijn blog.
4 – perfect bestaat niet
De perfecte cover bestaat niet. Als er al een perfecte cover is, dan bepaalt de lezer (door bijvoorbeeld verkoopcijfers) die, hoe goed ‘wij’ ons best ook doen.
Verder heel opvallend, en nooit meer uit mijn geheugen te wissen: het gouden glitterjasje van dagvoorzitter Jildou van der Bijl
En tot slot nog één ding. Mag de uitreiking van de Prix de C’Oeuvre volgens jaar met iets meer grandeur, beleid, uitstraling en enthousiasme? Dat verdienen de makers van de oeuvreprijs voor beste covers namelijk!
Patrick Severein is bladmanager bij LVB Networks en is onder meer betrokken bij relatiemedia voor C1000 en ONVZ Zorgverzekeraar