14 mei 2013 / LVB

Eurovision Content Contest

Het Eurovisie Songfestival. Love it. Hate it. Maar door een contentbril bekeken is het rete-interessant. Zeker als je een liedje te verkopen hebt. Anouk wordt trouwens tweede. Ik weet niet…

LVB

Het Eurovisie Songfestival. Love it. Hate it. Maar door een contentbril bekeken is het rete-interessant. Zeker als je een liedje te verkopen hebt. Anouk wordt trouwens tweede.

Ik weet niet meer waar ik het las. Maar ergens werd Anouk geciteerd. ‘Bij De Wereld Draait Door mag ik voor één miljoen mensen dertig seconden van mijn liedje laten horen. Op het Songfestival mag ik voor 125 miljoen mensen mijn hele liedje zingen. Als één procent daarvan de moeite neemt op iTunes mijn liedje uit te checken, ben ik blij.’

Dat inderdaad meer dan een miljoen mensen het liedje van Anouk zullen downloaden is niet eens onwaarschijnlijk. Want, wat je er verder ook van vindt, het Eurovisie Songfestival is hot in Europa. Ruim een miljoen mensen hebben zich op een of andere manier aangesloten bij de euro vision community. Een uur geleden lanceerde Eurovision een officiële app, die een halfuurtje later al enkele tienduizenden keren was gedownload.

Enig idee hoe vaak er inmiddels video’s zijn bekeken op alleen al het formele Eurovision YouTube-kanaal? Meer dan een half miljard. 564.102.928 weergaven. Video’s, interviews, ranglijstjes, portretjes, quotes; ze worden massaal gedeeld door liefhebbers en door niet-liefhebbers.

Nog maar weinigen nemen het songfestival serieus – in termen van artistieke kwaliteit. Maar van songfestivalcontent krijgen we geen genoeg. Muziekonderneemster Anouk heeft dat heel goed begrepen. Als je een plaatje wilt verkopen, dan is dit de place to be. Alleen al haar armoedig opgenomen repetities zijn op YouTube in enkele dagen meer dan 300.000 keer bekeken.

Dat laatste is trouwens interessant. Wat de kenners – die Nederland al acht jaar op rij vooraf in de finale voorspellen – voorspellen, neem ik voor kennis aan. Het gedrag van het gewone publiek zegt uiteindelijk veel meer. En dat gewone publiek blijkt onze Anouk best wel te pruimen. De meeste rehearsals zijn enkele tienduizenden tot iets meer dan 100.000 keer bekeken. Dan is 300.000 views best veel. Alleen Oekraïne heeft er meer.

Anouk wordt dus tweede. Kan niet missen. Oekraïne wordt trouwens niet eerste. Struinend door de deelnemers dit jaar (de brug stond open, ik kon niet weg vanwege file, dingen), stuitte ik op de reïncarnatie van Gerard Joling. Roemenië is de winnaar. Kan niet anders.

Coen Huibers is contentbedenker bij contentmarketing bureau LVB Networks

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4