Simpel en effectief: verdien geld met het nieuws van gisteren
Traditionele uitgevers zitten op een goudmijn. Ze hoeven alleen hun business model een kwartslag te draaien. Hoe? De journalisten en redacteuren van kranten en bladen maken dag in dag uit…
Traditionele uitgevers zitten op een goudmijn. Ze hoeven alleen hun business model een kwartslag te draaien. Hoe?
De journalisten en redacteuren van kranten en bladen maken dag in dag uit prachtige artikelen voor hun titels. Maar nadat de lezer het stuk heeft gelezen en de vis er vervolgens in verpakt is, verdwijnt deze mooie content in een diepe put die ‘het archief’ wordt genoemd.
Eeuwig zonde.
Artikelen herpakken
Een proef op de som. Even zomaar drie artikelen die ik dinsdag in landelijke dagbladen vond:
Grass was de spiegel van Duitsland (NRC Handelsblad)
Spread over de Amerikaanse verkiezingen (Volkskrant)
Een veilig internet: het is maar in welk land je bent (Trouw)
Stuk voor stuk interessante artikelen. Als ik ze vandaag in de krant gemist zou hebben, dan zou ik ze graag morgen, volgende week of over een maand op een logische plek nog eens terug willen lezen. En dan zou ik er ook best nog wel voor willen betalen. Bijvoorbeeld op de websites:
www.duitseschrijvers.nl
www.amerikaanseverkiezingen2016.nl
www.meeroverinternet.nl
(al deze domeinnamen zijn nog beschikbaar – ik help u graag om ze met uw content te vullen)
Onderzoeken, bouwen en vullen
Ga aan de slag via deze drie stappen:
1. Zoek uit welke informatie interessant – of nog liever: van levensbelang – voor uw doelgroep is. Als de informatie én belangrijk én uniek is, kunt u zonder al te veel moeite een groep loyale (nieuwe) lezers aan u binden.
2. Koop slimme domeinnamen en zet contentplatformen op. Ja, zo’n contentplatform moet functioneel zijn en er netjes uit zien, maar hou het vooral ook simpel. Geen ingewikkelde functionaliteiten integreren, de bezoeker komt voor de content.
3. Zorg voor een regelmatige verversing van de site. Het liefste ook met behulp van slimme zoekwoorden. Dit hoeft niet veel tijd te kosten, de bulk van de artikelen wordt immers al gemaakt voor uw reguliere uitgaves.
Haal dat archief dus leeg en ga geld verdienen met de longtail. Ik denk graag met u mee.