6 keer dingen die wél uniek zijn
Te vaak omschrijven organisaties zichzelf of een product als ‘uniek’. Dat is heel verleidelijk. En in sommige gevallen is het zelfs ook echt waar. Maar dan nog moet je het…
Te vaak omschrijven organisaties zichzelf of een product als ‘uniek’. Dat is heel verleidelijk. En in sommige gevallen is het zelfs ook echt waar. Maar dan nog moet je het eigenlijk niet zo noemen. Drie redenen (en alternatieven):
Uniek is vaag
Dat je iets uniek noemt, betekent dat het bepaalde eigenschappen heeft die je nergens anders vindt. Dan kun je eigenlijk beter concreet benoemen wat er uniek aan je product of bedrijf is. Zonder te zeggen dat dat uniek is. Want dat brengt me bij punt twee.
Uniek is een buzzword
Sommige woorden zijn abstract, oppervlakkig en veel te vaak gebruikt. Daardoor hebben ze hun betekenis verloren. Ironisch gezien is dat ook het geval bij het woord ‘uniek’. Het leidt de lezer alleen maar af. Ga liever de diepte in. Gebruik de aandacht van de lezer om daadwerkelijk uit te leggen wat je doet, kunt of belooft. Uniek heeft zijn unieke betekenis verloren. En dat wordt versterkt door punt drie.
Uniek is reclamisch
Het woord ‘uniek’ is inmiddels zo vaak gebruikt in een commerciële context dat het zelfs al overkomt alsof je reclame aan het maken bent. Beetje in de categorie: ‘op=op’ of ‘koop hem nu’. Dat betekent dat je boodschap niet alleen slechter gelezen wordt, maar ook nog eens iets pusherigs over zich heeft. Laat de inhoud voor zich spreken en laat de lezer zelf tot de conclusie komen dat wat jij doet daadwerkelijk uniek is.
6 dingen die wel uniek zijn:
Om voor eens en altijd af te rekenen met het woord uniek, hier 6 dingen die wél met recht de titel mogen dragen. Om het af te leren.
-
De trouwjurk van Kim Kardashian
2. Hits van Jodie Bernal
3. Dit mandje van Tichelaar
4. De kleur van labrador Bull
5. De performance van deze mannen van middelbare leeftijd
6. En Valentina Vassilyev, moeder van 69 kinderen
Annick Heit, PR & social media adviseur