Interview Coen Huibers: ‘Het hart van ons vak zal altijd storytelling blijven’
In het kader van de GPCM18, de vakprijs die op 22 november wordt uitgereikt, vroeg MarketingTribune Coen Huibers naar de uitdagingen waar de Grand Prix op het moment voor staat.
LVB is Gouden Vriend van de Grand Prix Content Marketing, de vakprijs die op 22 november wordt uitgereikt. In het kader van de GPCM18 vroeg MarketingTribune Coen Huibers, managing partner van LVB, naar de uitdagingen waar de Grand Prix op het moment voor staat.
LVB is Gouden Vriend van de Grand Prix. Wat houdt dat precies in?
We hebben in de afgelopen jaren veel cases voor de Grand Prix ingezonden die ons bureau ook nominaties en prijzen opleverden. Dat is een belangrijke erkenning voor ons werk, onze mensen en onze opdrachtgevers. We vinden het logisch om daar iets tegenover te stellen. Als Gouden Vriend dragen we bij aan kwaliteit en omvang van de Grand Prix. Deels met financiële steun, maar vooral ook door boter bij de vis te leveren: door veel werk in te sturen. In de hoop en verwachting dat ook andere bureaus en contentmakers dat doen: hoe meer werk, des te meer er te vergelijken is en des te hoger de kwaliteit van de bekroonde cases.
Voor welke uitdaging staat de Grand Prix?
Om relevant te blijven. Er zijn veel vakprijzen in het marketingvak. Nu content en reclame steeds meer in elkaar vloeien, ontstaat er ook een grotere overlap in awards. De Grand Prix, en wij als contentmakers, zullen duidelijk moeten blijven maken waar we onderscheidend in zijn. Dat niet elk videofragment, elke visual en elke oneliner content is. Die uitdaging wordt steeds groter. Voor de mensen die we met onze content willen bereiken is het immers volstrekt irrelevant of iets content is of reclame of wat dan ook.
Voor welke uitdaging staat het contentmarketingvak in algemene zin?
Om het simpel te houden. Eenvoud in de strategie, het idee, de executie, de distributie. Omdat er zoveel mogelijk is, zien we veel merken van alles tegelijk doen, ontzettend versnipperd. Content is in potentie geweldige brandstof, maar het spelletje werkt niet als je een heleboel kleine stukjes irrelevante content produceert. Durf te kiezen. Denk echt aan het merk. En houd het simpel.
Het hart van ons vak zal altijd storytelling blijven, maar er zijn zo ontzettend veel manieren en platforms om doelgroepen te bereiken, dat je verhaal op voorhand al in vele deelverhalen en -vormen uiteenvalt. Het is de uitdaging om een strategie te ontwikkelen die voor langere termijn over al die kanalen houdbaar is én die recht doet aan je merkverhaal. Dat laatste zit ‘m niet alleen in inhoud, maar steeds meer in vorm. Design wordt the next big thing in contentmarketing.
Welke contentmarketingcase zou dit jaar een Grand Prix moeten winnen?
Ik ken natuurlijk niet alle cases. Als we ons eigen werk even buiten beschouwing laten, dan valt onder meer de inzending van Bavaria (door Fama Volat, red.) op, de campagne waarin het merk pleit voor officiële vrije dagen tijdens carnaval. Daarin zie je echt een cross-over tussen advertising/merkactivatie en content. Het was een korte campagne, met veel impact. Knap en leuk gedaan. Een case die we bij LVB met aandacht hebben bestudeerd…
Dit interview verscheen eerder op MarketingTribune.