Man Bijt Hond: kijkcijfer- én contentmarketing kanon
Man Bijt Hond komt terug, maar was nooit weg. In ons vakgebied is er de afgelopen jaren gretig gebruikgemaakt van het populairste programma van de Nederlandse televisie. En terecht.
Het programma waar kleinkinderen net zo graag naar kijken als opa’s en oma’s is terug op de Nederlandse televisie. Man Bijt Hond. Portretten van mensen met een kleurrijk bestaan, maar nooit oppervlakkig, want welk verhaal gaat er schuil achter Gerda’s verzameling Disney beeldjes? Dat is waar het allemaal om draait. Ook in ons vakgebied is er de afgelopen jaren gretig gebruikgemaakt van het populairste programma van de Nederlandse televisie. En terecht. Als er één programma is met goede formats, dan is het Man Bijt Hond.
Deliveroo aan Tafel
‘Mogen we bij u aanschuiven om de dag door te nemen?’ is misschien wel één van de meest gestelde vragen bij ‘Man Bijt Hond’. Met deze vraag stonden de makers van het programma elke dag weer voor een willekeurig huis. Daar kwamen de mooiste verhalen uit voort. Zo belden ze per ongeluk aan bij de familie Veerkamp, die later een eigen rubriek kreeg. Deliveroo zag wel brood in het format en lanceerde een soortgelijke videoserie waar presentatrice Pauline Wingelaar het bestelde eten van klanten langsbrengt en vraagt of ze mag aanschuiven.
Droogkomische portretten
Hoe breng je je zakelijke partners op een aantrekkelijke manier in beeld? Door naar ‘Man Bijt Hond’ te kijken! Bol.com selecteerde zes partners met een bijzonder verhaal en zet ze neer in hun natuurlijke habitat. Dat betekent: inzoomen op de persoon. Eén van de winkels is vernoemd naar hondje Kiko, een andere partner verdient zijn brood met de verkoop van wc-borstels en bij de mannen van Hermie Plants & Products is de tomaten crevette vaste prik bij het behalen van succes.
Vraag het de mens
Iets waar ‘Man Bijt Hond’ altijd koning in is geweest is een nieuwsfeit heel dichtbij de mens brengen. Toen de stekker na negen jaar uit Hyves werd getrokken bijvoorbeeld of door één enkele vraag te stellen, gewoon aan voorbijgangers. Zo simpel kan het zijn. XS4ALL vroeg zich af: mogen wij foto’s van je kinderen zien? De campagne moet ouders bewust maken van het feit dat kinderen vaak zomaar foto’s op het internet plaatsen en dat elk willekeurig persoon hier gewoon bij kan.
Herken de typetjes
Ons kent Ons was de geliefde afsluiter van ‘Man Bijt Hond’. Een groep acteurs speelde diverse herkenbare typetjes, zoals de verveelde dames in de supermarkt, de advocaat en zijn twee assistentes, het buitenlandse echtpaar bij het loket van de gemeente en het typische Amsterdamse gezin. Soms op het randje, maar altijd met een kern van waarheid. Eén locatie, nooit langer dan één minuut. Dat kunnen wij ook, moet Albert Heijn gedacht hebben. Om hun brede assortiment aan wijnen te introduceren, maakte ze een serie sketches waar geen één doelgroep wordt gespaard.
Wat leert ons dit? Dat je inspiratie voor campagnes en formats overal vandaan kan halen, soms uit onverwachtse hoek. Kijk om je heen naar succesformules, op televisie, online en in tijdschriften en doe er je voordeel mee.