Samen door de storm, samen doorwerken in corona-tijden

‘Samen’ is het woord waar het de komende maanden om draait. In Nederland. In ons vakgebied. In de relatie tussen onze klanten, onze LVB-collega’s en de mensen die op andere manieren met ons samenwerken. In deze update willen we samen met jullie kijken hoe we tijdens deze ongekende periode met elkaar samenwerken.

Gezond blijven, dat is voor iedereen prioriteit nummer één. Prioriteit nummer twee, zo merken we in ons bureau en binnen ons vakgebied: hoe houden we de economie draaiende, hoe werken we samen tijdens deze periode? Het trefwoord wat ons betreft staat in voorgaande zin: samen. We gaan samen door de storm. En met elkaar plukken we straks samen in het post-corona-tijdperk de vruchten van al die (levens)lessen die we momenteel leren.

Maandagochtend 16 maart om 9.00 uur begonnen de teams van LVB met hun virtuele stand-up. Via Skype-for-business. De gesprekken bij de koffieautomaat, gecombineerd met de vraag: wie gaat wat doen vandaag? Iedereen binnen LVB wil hetzelfde: alles uit de kast halen om samen deze storm te doorstaan. Dat geldt inmiddels voor alle Nederlanders. Het trefwoord voor de komende maanden is dus: samen.

Wij gaan, ook in ons prachtige vakgebied, een heel bijzondere tijd meemaken.
In dit stuk willen we graag een aantal zaken delen over zowel de corona-weken.

LVB is open én werkt thuis

LVB’ers werken dus vanuit huis. De een zal dat doen met kinderen op de achtergrond, de ander in een comfortabele werkkamer, in alle rust. Datzelfde geldt voor jullie, beste LVB-relaties. We zijn perfect bereikbaar, via telefoon, skype, mail of app. We nemen podcasts op vanuit huis, schrijven teksten, editen video’s, ontwerpen animaties enzovoorts. Als adviseurs en makers in communicatie & marketing staan we juist nu klaar, om samen met jou, te blijven communiceren.

Communiceer liever te veel dan te weinig – intern én extern

Sommige marketingcampagnes gaan op een lager pitje. Communicatie daarentegen is een must. Communicatie is de lifeline naar al je doelgroepen. We denken graag mee over vorm, inhoud en kanaal. Hóe je communiceert, wát je te melden hebt; die twee moeten in balans zijn. Les 1 uit eerdere crises: overcommuniceren bestaat niet. Collega’s willen weten wat er van hen wordt verwacht, klanten willen voortdurend geïnformeerd worden. Er zijn allerlei manieren om te communiceren en deze middelen zijn ook in deze tijd makkelijk en snel te produceren. Denk aan een CEO-vlog, een dagelijkse podcast, een interne nieuwsbrief of een animatie. We hoeven elkaar niet te ontmoeten om deze middelen toch te produceren.

Podcast: corona en de impact op ondernemers

Er kan veel niet dezer dagen/weken. Of bijna niet. Maar er kan ook veel wél. De podcast is een fantastisch instrument om op een hele waardevolle manier met mensen te communiceren. Samen met het team van Ramona Chang, onze opdrachtgever bij ABN AMRO MeesPierson, maakten we kort voor het weekend lean and mean deze podcast met een ondernemer die vertelt hoe hij omgaat met de corona-crisis. Er zullen de komende tijd dagelijks nieuwe edities volgen. Wil je meer weten over podcasts? Bel, Skype of mail met Jordy Hubers of Inge Naaijkens. Of gewoon met je eigen contactpersoon bij LVB.

Bovenal hopen wij dat jullie gezond blijven, dat jullie geliefden heelhuids door de corona-crisis komen. Pas op. Neem de pandemie extreem serieus. Wij hopen dat we samen met jullie de komende weken dezelfde saamhorigheid ervaren als we nu al intern, met de collega’s meemaken. Een crisis, zo wil het cliché, brengt mensen tot elkaar.