Out of the Bubble: podcast als recept tegen bubbelblindheid

Niet naar elkaar kijken als vakgenoten, maar naar wat er echt gebeurt. In de buitenwereld. Buiten je eigen reclame-, marketing- en mediabubbel. Wat zou er gebeuren als we dat doen – als we onze eigen comfortabele marketinghabitat verlaten? Ontdek je dan een nieuwe wereld? Of bevestig je er vooral je eigen normen en waarden? Dat vroegen LVB-podcastmakers Jordy en Inge zich af. Samen maken ze vanaf nu de podcast Out of the Bubble.

LVB-collega’s Jordy en Inge zijn onmiskenbaar tegenpolen. Hij betreedt graag een voetbalstadion, zij heeft liever het gras van een natuurgebied onder haar voeten. Jordy schaatst. Inge snowboardt. Cappuccino versus koffie zwart – gezinsweekend versus zwerfvakantie… Beiden vertoeven veel in eigen bubbels, maar soms treffen ze elkaar in een gezamenlijke bubbel. Bij LVB bijvoorbeeld. Daar kwamen ze op het idee om ons vak – van reclame, media en PR tot contentmarketing en design – een spiegel voor te houden. In elke aflevering duiden ze het onmiskenbaar aanwezige bubbeldenken in het vak, om vervolgens met vakgenoten op zoek te gaan naar de vraag of en hoe we mensen uit hun veilige bubbel kunnen krijgen. Een maandelijkse reality check voor marketeers.

Want, zeg nou zelf. We zitten toch wel een beetje in een bubbeltje met z’n allen? Lekker elkaar napraten, elkaar de maat nemen op Adformatie en andere vaktitels, terwijl we helemaal niet meer het uiteindelijke doel voor ogen hebben. De eerste aflevering duikt in de wereld van contentmarketing, alwaar vakgenoten nogal druk waren met de term templatisering, ofwel het volgens vaste elementen opbouwen van campagnes met content. Goed of slecht? Bubbeldenken of juist niet? Jordy en Inge maakten een podcast van een kleine twintig minuten. Benieuwd? Luister hier.

En met templatisering is de strijd tegen bubbelblindheid begonnen. In de volgende afleveringen duiken Jordy en Inge verder ons vak in. En stappen ze tegelijkertijd verder uit hun eigen bubbel. Is de talkshowoorlog bijvoorbeeld hét voorbeeld van bubble-gedrag? Niet naar de doelgroep, maar naar elkaar kijken? En: Waarom treedt een CEO zelf op in commercials en video’s van zijn eigen organisatie? Of: Gratis werken voor goede doelen? Waarom zou je?

Abonneer je op de podcast in je favoriete podcast-app en geef je mening (daar zijn we zeer benieuwd naar). En zeg even tegen je collega dat ze de podcast moeten luisteren.