14 nov 2019 / VIDEO

Ze zijn er weer! De kerstcommercials van 2019

De kerstcommercials 2019 zijn er weer. De jaarlijkse fascinatie van Patrick Severein. Een subjectief overzicht. Met natuurlijk John Lewis en Sainsbury’s, maar ook met zingende dozen en Macauly Culkin

LVB

Thank God it’s Christmas! En dan niet om de verplichte eetfestijnen en kerstbomen. Maar om de (Britse) kerstcommercials! Mijn jaarlijkse fascinatie. Wat hebben ze dit jaar bedacht? Werkt het? Is er nog iets vernieuwends? Een volkomen subjectieve, incomplete lijst. Een longread, met lekker veel video’s. Have yourself a merry little Christmas commercial!

Queen(s)

  • Walkers (chips) doet het dit jaar met The Queen of Christmas: Mariah Carey! Inclusief speciale Mariah Carey-chips (die wil ik!!). En gelukkig, ze neemt zichzelf totaal niet serieus.
  • Supermarkt Iceland doet het met een andere queen. Of eigenlijk een prinses. Elsa (ja, van Frozen) speelt de hoofdrol in hun kerstcommercial. Te makkelijk. En ook vrij matig uitgevoerd. Je werkt samen met Disney. Pak dan uit! Gemiste kans.
  • Ook Visa doet het met een Queen. Freddy Mercury’s Queen that is. Zelfde concept als vorig jaar. Focus op lokale shops. Dertien echte winkeliers zingen Somebody to Love. Ik blijf fan van dit concept en de boodschap.

Cliché op cliché op cliché

  • Warenhuis Very gaat voor een beproefd recept. Animatie. Emotie. Geven. Ah ja. Mooi gemaakt is ie wel.
  • Pak een jaren-tachtig klassieker (Simple Minds!), gooi er wat vader-dochter momentjes in en je hebt de commercial van Argos te pakken. Vorig jaar hadden ze by far de mooiste. Nu is het – qua concept – niet onaardig.
  • Top gemaakt, vol clichés. Maar clichés werken met kerst. Dus supermarkt Asda hoeft zich nergens voor te schamen.
  • Rendier Dobbie speelt de hoofdrol in de kerstanimatie van tuincentrum Dobbies. Doorsnee commercial.

Verrassingen en newbees

  • Barbour (van de wax jassen) doet het speciaal voor het 125-jarig jubileum met illustrator Raymond Briggs. Hij haalt zijn Father Christmas van stal, in een speciale Barbour-versie. Prachtige, ‘ouderwetse’ animatie.
  • De meest emotionele en hartverwarmende van dit jaar. Werkelijk geweldig gemaakt (een geanimeerde hond van kurk!). The Dogs Trust pakt uit en mag zich één van de kerstwinnaars van 2019 noemen.
  • Geen vliegschaamte, maar woonschaamte. Daar mikt Ikea op deze kerst. En op rappende theepotten en beeldjes (D Double E rapt!). ‘Zo kun je toch geen gasten ontvangen?’ Slim gecombineerd met in-store events om klanten te helpen met herinrichten van hun (kerst)huis). Hun eerste kerstcommercial ooit.
  • Kerst = sokken onder de boom. En kerst = Macauly Culkin (‘I’m getting to old for this shit’). Dat vinden ze althans bij Happy Socks met hun Naughty Or Nice Holiday Gifts. Goede poging.

In de categorie: doe volgend jaar maar niet meer

  • TK Maxx doet het dan weer helemaal zonder cliche’s. En dat is te prijzen. Een daredevil (ik vind het overigens meer een foute skileraar) die bijzondere cadeaus weggeeft. Leuk? Meih, dat niet.
  • Deze kun je eigenlijk overslaan. Het hoeft niet hè, Fortnum & Mason, een commercial maken met kerst.
  • Een zingende doos. Echt waar. Net als vorig jaar. Ik vind het helemaal niks, deze van Amazon. Begint al met een vals zingend kind. Je kunt me niet geïrriteerder krijgen. Wordt alleen maar erger.
  • Een hele saaie! Van Lidl UK. Een reclame. Over Lidl. Toevallig met kerst. Lidl Ireland doet het dan beter, vind ik. Iets meer moeite. Iets meer sfeer.

T-Rex rules!

  • Ik vind deze wél tof. Van Zalando. Tuurlijk is het feelgood. Helemaal in de traditie van kerstcommercials. Maar net even anders. Past ook binnen de eigen ‘Free to be’ -campagne. En als je kiest voor T-Rex dan sta je sowieso al met 1-0 voor.
  • Ebay is klaar met de kerstgekte, die vaak in september al begint (of nog eerder). We’ll be ready to start Christmas when you are. En zo is het. Leuke invalshoek. Leuke commercial.
  • Een alternatieve variant op het genre. Zo noemt Selfridges het zelf. Future Fantasy. Over het kerst van de toekomst. Het is mij te koud. Te afstandelijk. Te weinig kerst. Maar zeer gedurfd en goed gemaakt.

De traditionals

  • Natuurlijk kunnen de traditionele kerstcommercialkrakers niet achterblijven. Om te beginnen met Aldi. Daar is Kevin the Carrot (wederom) terug. Dit keer in een Peaky Blinders parodie! No kidding. The Leafy Blinders, aangevoerd door Russel Sprout. Je moet er van houden. Van spruiten. En wortels. En Aldi.
  • Marks & Spencer Food pakt dit jaar niet over the top uit voor kerst. Ok, er is een kerstmarkt. En een kinderkoor. Maar verder gebruiken ze hun ‘standaardcelebs’ en laten ze vooral eten/producten zien. Overigens is er nog 1 van M&S over kersttruien. Met House of Pain en een dansje. Geregisseerd door Jake Nava (de man achter Beyoncé’s Single Ladies).
  • Joules doet het slim. Met de Britse favorieten Wallace & Gromit. Vakmanschap! Niet mijn stijl.
  • Cadeautjes geven is superlastig vinden ze bij Boots. En dat hebben ze in een commercial gestopt. Vorig jaar was het zoet en sfeervol. Dit jaar zit er meer power in. Niks bijzonders.
  • Sainsbury’s gaat terug naar de tijd van Dickens. Arm jongetje wordt beschuldigd van stelen. Vrouw helpt hem en inspireert jongetje om iets goeds te doen met kerst. Hij trekt een rode jas aan, stopt cadeautjes in sokken en komt door de schoorsteen (sounds familiar?). Wat ongelooflijk prachtig gemaakt! Het klopt tot in de details. Echt origineel en spraakmakend is ie niet, vind ik. Gewoon een hele mooie, goed doordachte commercial.
  • En tot slot John Lewis. Die de spanning er weer lekker in hielden dit jaar. Als laatste kwamen ze met hun commercial. Dit jaar voor het eerst samen met Waitrose. Excitable Edgar is de grote ster. Met REO Speedwagen (gecoverd door Bastille-zanger Dan Smith) als tweede ster. Draakje Edger verpest bijna kerst. Vriendinnetje helpt hem (met een pudding). Ook weer heel, heel mooi gemaakt. Lekkere emoties. Lekker veel kerst. Heerlijke tranentrekkende muziek. Is het hun beste? Neuh. Maar good enough.

Was het een beetje een goed jaar?

Is er zoiets als een eindconclusie? Nou, vooral dat er heel veel wordt gemaakt. Steeds meer. Wordt het ook beter? Nee, niet echt. In veel commercials lijkt storytelling plaats te maken voor productcontent (eten, kopen). Tegen de verhalende trend in. Zelfs John Lewis komt met een pudding en een tafel vol eten. Is het dan een goed kerstcommercialjaar? Meih. Een paar uitschieters, veel middelmaat en een paar superslechte. Een winnaar? The Sun riep de dozen van Amazon eerder al uit tot winnaar. Ontzettend mee oneens.. Ik heb een paar favorieten: Walker, Dogs Trust, Visa, Ikea (misschien wel de winnaar) en Zalando. Sainsbury is degelijk en mooi. Hetzelfde geldt voor John Lewis. Als je heel eerlijk bent, staan die laatste twee eigenlijk op eenzame kersthoogte. Hopelijk een tandje erbij en iets meer verrassing in 2020. Ik zit er al klaar voor!

Dit blog verscheen eerder op MarketingTribune.

LVB

LVB

LVB en cookies:

Welkom bij LVB. Op onze website maken we gebruik van cookies. Hiermee kunnen wij onder andere het functioneren van onze website verbeteren en webstatistieken bijhouden. Ook kunnen wij en derde partijen informatie verzamelen. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid, onder aan de pagina.

GOT IT
4