Volkswagen heeft een nieuw logo; dit vindt ons designteam!

Volkswagen heeft een nieuw logo. Deze is voor het eerst te zien op de nieuwe volledig elektrische auto. Onze Lovebrand Designers konden niet wachten en namen alvast een kijkje. Dit vinden zij van het nieuwe design.

Babbete Termaat  – Designer

Ik vind het logo erg plat en dun. Hij ziet er hierdoor een beetje goedkoop uit, iets wat niet echt bij het merk past. Ik hou wel van wat dikker, zodat hij goed opvalt.

Veel bedrijven hebben hun logo veranderd in een plattere, modernere versie. Verloopjes en sierlijke lettertypes zijn uit, strakke letters en felle kleuren zijn in. Hier hou ik wel van, maar ik heb het idee dat die trend alweer een beetje voorbij is, Volkswagen is er dus een beetje laat. Het logo lijkt ook erg op het logo uit 1967, maar dan nog dunner. Ik ben wel benieuwd hoe ze het logo gaan toepassen.

Ferdi van der Veen – Art Director

Eerste reactie; retro, tweede reactie; goedkoop. Het logo oogt minder krachtig dan zijn voorgangers. Ik las dat dit het werk was van 19 interne teams en 17 (!) ontwerpbureaus. Het is een subtiele verandering t.o.v. een iconisch en tijdloos logo. Het oogt retro, maar kijk je goed, dan zie je de afgeronde hoeken in het beeldmerk, wat het weer modern maakt. Het oogt strak en simplistisch en past qua toepasbaarheid meer in deze tijd, aangezien deze nieuwe versie op meerdere kleuren gebruikt gaat worden.

Het logo valt of staat met de toepassing op auto’s van de Up tot en met de hoogste segment. Ik ben benieuwd wat ze naast het logo verder met de stijl gaan doen om het hele verhaal kloppend te krijgen.

Aida Merino Toro – Art director

Toen ik hoorde dat Volkswagen een nieuwe logo had, ben ik meteen gaan kijken. Mijn eerst indruk was: ze zijn allen overgegaan naar een plat design? Jammer. En: hadden ze dat vroeger ook al niet? Veel merken kiezen voor een plat design, zoals Toyota, Hyundai en Vodafone. Mijn favoriete logo van Volkswagen is het logo uit de jaren 90. Deze W is dikker, dat straalt meer kracht uit in de punten.

Cristian Smets – Designer

Op het eerste gezicht lijkt het nogal kaal en zit er weinig gevoel meer in het logo. Het is afwachten hoe het logo gebruikt gaat worden, dat zal bepalen of het echt een verbetering is. De mogelijkheden voor toepassingen zijn door de versimpeling veel groter geworden. Ik ben benieuwd!

Petra Koning – Designer en Coördinator

De eerste indruk is dat ik het logo iel en goedkoop vind overkomen. Volkswagen is een sterk merk en ik zie dat niet terug in het nieuwe logo. Het robuuste is verdwenen. En te bedenken dat hier zoveel designers zich over hebben gebogen, dat zie ik er niet aan af. Veranderen om te veranderen lijkt het.

Thirza van Kruistum –  Stagiaire design

Het eerste wat mij opviel, is dat het logo heel open en simpeler is vergeleken met de vorige. Ook vind ik het met de donkere kleur blauw toch nog classy. Ik weet niet of ik het nog zou associëren met een automerk. Maar dat kan ook liggen aan het feit dat het vorige logo zo classic was en het een kwestie van wennen is. Hoe langer ik ernaar kijk, hoe aantrekkelijker ik het logo vind.

Anthony Massdorp – stagiaire design

Het nieuwe logo past in de stijl van de nieuwe tijd. Zelf ben ik voorstander van strakke en simpele logo’s, voor mijn gevoel straalt dit niet alleen professionaliteit uit, maar ook iets van klasse wat veel mensen aan zal spreken. Maar of ik het logo net zo mooi zal gaan vinden op de nieuwe auto’s, weet ik nog niet zo zeker. Dat is afwachten!