Adviseur PR & Online Marketing@ LVB

Twee quick wins om te scoren met data binnen contentmarketing

Met data heb je goud in handen, dat weet iedereen. En dat goud is dichterbij dan je denkt. Je hebt als organisatie namelijk al vaak stapels data – en dus doelgroepinzichten – in bezit. Via social media statistieken, Google Analytics en Hotjar bijvoorbeeld. Met slim gebruik hiervan kun je je content beter, scherper en relevanter maken. Op zo’n manier dat het je ook écht iets oplevert. Maar welke data heb je nodig en nog belangrijker: hoe pas je dat succesvol toe binnen contentmarketing?

Data geeft je inzicht in het profiel, gedrag en interesses van klanten of gebruikers. Hoe beter je dit in kaart kunt brengen, hoe scherper je contentkeuzes kunt maken. Veel organisaties hebben al enorme, jaloersmakende, klantdatabases. Heb je die database (nog) niet? Vrees niet. Er zijn tal van andere bronnen waaruit je kunt putten en waarmee je je voordeel kunt doen, zoals bijvoorbeeld:

  • Demografische gegevens van klanten/followers (op basis van social media statistieken): leeftijd, geslacht, woonplaats, etc.
  • Websitebezoeken: welke pagina’s worden het meest bezocht? En door wie?
  • Veel gestelde vragen: wat zijn FAQ bij de servicedesk of veel gezochte zoektermen?

Goed, dan heb je al die data. Wat moet je er dan mee? Wat haal je eruit en hoe kun je er je voordeel mee doen in content?

1. Gepersonaliseerde content die aanslaat

Zijn er bepaalde onderwerpen waar op de website veel op wordt geklikt? Is er een post op social media met opvallend veel likes? Of is er rondom een thema een specifieke terugkerende vraag bij de servicedesk? Vertaal dit dan door naar content! Bijvoorbeeld in een specialistische blog, een social post, video of als onderwerp voor je nieuwsbrief. Je weet immers dat je doelgroep erop aanslaat, waarom zou je daar dan niet op inspelen?

Hierin kun je ook nog een stap verder gaan: het afstemmen van je nieuwsbriefinhoud op de interesses van de ontvanger. Hierdoor krijgen zij een gepersonaliseerde nieuwsbrief met onderwerpen of producten die het best bij zijn of haar profiel passen.

2. Je échte doelgroep bereiken via advertising op maat

Inzicht in je doelgroep- of klantprofiel vergroot ook de kans op succes bij marketingactiviteiten als (social) advertising. Kanalen als Facebook, LinkedIn en Instagram, maar ook Google bieden advertentiemogelijkheden waar je een doelgroep heel specifiek – en relatief gemakkelijk – kunt targeten. Wetende wie je wilt bereiken, wat bij hen aanslaat en waar zij aanwezig zijn, optimaliseert logischerwijs je resultaat.

En die advertentieomgevingen bieden rapportages die je vervolgens nog meer inzichten geven. Zo kun je onder andere meten op welke manier de doelgroep geïnteracteerd heeft met de content en hoeveel mensen (en wie) er doorklikken naar de website.

Extra tip: blijven testen en aanscherpen

Blijf niet hangen in één inzicht, maar blijf testen met content! Dat kan door bijvoorbeeld twee verschillende onderwerpregels voor je nieuwsbrief te testen op open rate (A/B-testing). Maar ook met social content is A/B-testing een handige methode om erachter te komen wat beter werkt. Bijvoorbeeld: welke benadering slaat beter aan, een post waarin de ontvanger wordt aangesproken met u of jij? Of klikt jouw doelgroep eerder op een social post met een foto of een video? Belangrijk: test bij een A/B-variant slechts op één afwijkende variabele tegelijk. En met de insights die je met het testen opdoet, kun je bouwen aan je eigen database.

Het inzetten van data zorgt niet alleen voor meer inzichten en betere resultaten, je zet je marketingbudget ook veel efficiënter in. Kortom: door de inzet van data maak je het voor jezelf een stuk overzichtelijker én gemakkelijker om impact te creëren met (content)marketing! Dit zijn slechts enkele mogelijkheden. Wil je nog meer uit je data halen? Neem dan eens contact met ons op!